Сучасний інформаційний простір: вплив на внутрішній світ і поведінку дитини
К.І.Дроздова, методист ММЦ з виховної роботи
Наш круглий стіл присвячений темі, яка непокоїть багатьох, – це вплив відео-, телепродукції та комп’ютерних ігор на психіку дитини. Сьогодні дуже важливо привернути увагу громадськості до цієї проблеми.
Сучасне покоління бере участь у ґрунтовних змінах цивілізації, переходить від промислового етапу до інформаційного. Саме цей перехід зумовив глибоку соціально-психологічну кризу українського суспільства, яка впливає на інформаційно-психологічну безпеку не тільки країни у цілому, але й на безпеку кожного її громадянина зокрема та на формування свідомості дітей та підлітків. Наше суспільство потерпає від домашнього насильства, гендерної нерівності, підвищеної агресивності, розповсюдженості вживання алкоголю, наркотиків, ризикованої сексуальної поведінки серед підлітків.
Психологи помітили такі труднощі у навчанні дітей:
-
Нерозвинута мова
-
Учні погано читають, їм важко переказати текст
-
Творче мислення нерозвинуте
-
Часто не можуть сконцентрувати увагу
-
Пасивні, байдужі, бездіяльнісні
-
Схильні до агресії
-
Проявляється негативізм
А все це вплив телебачення, комп’ютера на психофізіологію, психіку та поведінку дитини.
Телевізор не дарма називають хворобою цивілізації. Адже більшість дітей і дорослих свій вільний час проводять якраз перед екраном. Дитина, сидячи перед екраном телевізора, не має змоги діяти активно – тому після такого сидіння відбувається агресивний та неупорядкований вибух накопиченої, невитраченої активності. Творче мислення в такому випадку взагалі не розвивається, адже немає для цього головних умов: власної активності, уваги, живої зацікавленості реальним світом. Телеперегляд негативно впливає на підростаюче покоління, тому що неусвідомлено міняються життєві настанови індивіда, його світосприймання, поведінкова модель в цілому. Крім того, головними від’ємними ефектам впливу телебачення є рання сексуалізація дітей, штучне їх “одорослішання”, наслідування дітьми асоціальної (кримінальної) поведінки кіноперсонажів, формування у дітей викривлених світоглядних цінностей і настанов, зменшення пізнавальних інтересів, інертність психіки, відволікання дітей від реального життя та ін.
Реклама ж – рушій прогресу, невід’ємний атрибут нашого життя – для більшості дітей взагалі являється стресом. Тривожні діти стають невпевненими в собі, з трудом приймають рішення, у них коливається “самооцінка”. Дітей агресивних реклама озлоблює.
Комп’ютерні ігри ж взагалі можуть бути джерелом деструктивної, антигромадянської поведінки. Вони можуть приводити до спалаху необґрунтованої агресії, викликати залежність подібну до наркотичної, а в тих або інших життєвих ситуаціях стати конкретним прикладом застосування жорстокості й насильства. Адже більше 1000 досліджень провідних інститутів і фахівців у галузі психіатрії свідчать про причинно-наслідковий зв'язок між насильством на екрані й агресивною поведінкою дітей. Насильство у іграх веде до сприйняття світу як місця, де панує зло і жорстокість. У дітей, які багато часу проводять перед комп’ютером, з’являються всі ознаки стресового стану – роздратованість, підвищена втомленість. головна біль, страхи, порушення сну, тривожність.
Що ж до електронних нянь, то використання електроніки для навчання і виховання дітей залишається популярним не тільки серед батьків, але і серед освітян. І все це не зважаючи на те, що протягом останніх десяти років наукові дослідження свідчать про шкідливість впливу електронних нянь на дітей, на їх подальший розвиток.
Сьогодні в кожну оселю через телебачення, радіо, Інтернет та інші ЗМІ входять жорстокість, розпуста, насильство. І ці прояви суспільної аморальності все більше і більше розростаються, не зважаючи на вік та духовну силу того, хто їх сприймає. Наші діти, намагаючись бути схожими на героїв сучасних фільмів, забувають культуру поведінки та сором. Приклади розкішного життя та легких заробітків формують апатію до знань та праці. Подружні зради та руйнування родин – також природне явище у суспільстві.
Зараз ми не можемо повністю відмовитися від цих продуктів прогресу, які тісно увійшли у наш побут, але можна зробити так, щоб вони не перетворювалися на основну життєву цінність.
Треба не лише підготувати нове покоління до життя в сучасних інформаційних умовах, але й навчити розуміти і усвідомлювати наслідки їх впливу на психіку людини, на її життя в цілому, навчити її захищатися від сприйняття різної негативної інформації.