Культура мовлення шкільного
бібліотекаря – важливий елемент його професійної
майстерності.
"Мова є засіб розуміти самого себе»
О.О. Потебня
Основні завдання і
напрямки шкільної бібліотеки на сучасному етапі спрямовуються на виховання в учнів інформаційної
культури, любові до книги,культури читання, вміння користуватися
бібліотекою, а також на забезпечення різноманітного змісту навчального процесу.
Особлива увага приділяється широкій популяризації української літератури,
літератури з питань освіти, історії і культури українського народу та поваги до
рідної мови, національно-культурних і духовних надбань нашого народу.
У роботі шкільного бібліотекаря важливе місце займає культура мовлення.
Мова – величезне надбання людського суспільства, засіб спілкування.
Спілкування – це обмін інформацією.
Досконале володіння мовою , її нормами в процесі мовленнєвої діяльності людини , визначає її культуру мовлення.
Культура мовлення – це наука, що вивчає нормативність мови її відповідність тим вимогам , що ставляться перед мовою у суспільстві.
Нормативність мови включає такі якості, як точність, чистота, доречність, правильність.
Мові високої культури властиві багатство словника, різноманітність граматичних конструкцій, художня виразність, логічна структурність.
Українська літературна мова, єдина для всієї української нації, є найважливішою формою національної культури.
Шкільна бібліотека – це фундамент освіти і самоосвіти. Вона є найнеобхіднішим помічником учителя, вихователя та учнів у вірному виборі інформації та літератури.
За допомогою культури мовлення, яка є важливим елементом професійної майстерності бібліотекаря, ми під час бесід, що є однією з форм індивідуальної роботи, орієнтуємо учня – читача у виборі необхідних матеріалів. Під час діалогу дізнаємося про читача, його читацькі інтереси та потреби. Коли ми обговорюємо прочитану книгу і в розповіді учня немає логіки, ми йому допомагаємо правильно побудувати речення, щоб воно мало смислову послідовність. Рекомендуємо більше читати, щоб розвивалось логічне мислення для правильного висловлювання думок і переказу тексту.
Коли ми навчаємо учнів користуватися книгою, фондами бібліотеки, її довідковим апаратом, ми керуємось правильністю мовлення, вчимо учнів уміло будувати речення. Висловлювання повинно бути правильним, тобто послідовним, точним, доречним і виразним. Точність мовлення передбачає, з одного боку знання й уживання точних значень слів, речень, що відповідають нормам літературної мови, а з іншого уміння виражати свої думки так, щоб вони однозначно були сприйняті співрозмовником.
У поняття культури мови входить мовний етикет. Мовний етикет є тією сукупністю мовних засобів які регулюють нашу поведінку в процесі мовлення .
Мовний етикет використовується щоденно в мовленні кожної людини. Це найбільш уживані слова і вирази, якими люди звертаються один до одного, виявляючи ввічливість, такт.
За допомогою правил етикету, ми виховуємо в дітях повагу до старших, один до одного, бережливе ставлення до книг, як до джерела знань.
У процесі спілкування з учнями – читачами ми приділяємо велику увагу виробленню навичок користування бібліографічною інформацією, вихованню культури читання, а також збагаченню мовлення кожної дитини, прагнемо зробити його кращим, змістовнішим і правильнішим, тому що у мові реалізується думка, яка є інструментом усіх наук.
Підготовлено Дмитренко Н.П.,
завідуючою бібліотекою ЗОШ № 4
У роботі шкільного бібліотекаря важливе місце займає культура мовлення.
Мова – величезне надбання людського суспільства, засіб спілкування.
Спілкування – це обмін інформацією.
Досконале володіння мовою , її нормами в процесі мовленнєвої діяльності людини , визначає її культуру мовлення.
Культура мовлення – це наука, що вивчає нормативність мови її відповідність тим вимогам , що ставляться перед мовою у суспільстві.
Нормативність мови включає такі якості, як точність, чистота, доречність, правильність.
Мові високої культури властиві багатство словника, різноманітність граматичних конструкцій, художня виразність, логічна структурність.
Українська літературна мова, єдина для всієї української нації, є найважливішою формою національної культури.
Шкільна бібліотека – це фундамент освіти і самоосвіти. Вона є найнеобхіднішим помічником учителя, вихователя та учнів у вірному виборі інформації та літератури.
За допомогою культури мовлення, яка є важливим елементом професійної майстерності бібліотекаря, ми під час бесід, що є однією з форм індивідуальної роботи, орієнтуємо учня – читача у виборі необхідних матеріалів. Під час діалогу дізнаємося про читача, його читацькі інтереси та потреби. Коли ми обговорюємо прочитану книгу і в розповіді учня немає логіки, ми йому допомагаємо правильно побудувати речення, щоб воно мало смислову послідовність. Рекомендуємо більше читати, щоб розвивалось логічне мислення для правильного висловлювання думок і переказу тексту.
Коли ми навчаємо учнів користуватися книгою, фондами бібліотеки, її довідковим апаратом, ми керуємось правильністю мовлення, вчимо учнів уміло будувати речення. Висловлювання повинно бути правильним, тобто послідовним, точним, доречним і виразним. Точність мовлення передбачає, з одного боку знання й уживання точних значень слів, речень, що відповідають нормам літературної мови, а з іншого уміння виражати свої думки так, щоб вони однозначно були сприйняті співрозмовником.
У поняття культури мови входить мовний етикет. Мовний етикет є тією сукупністю мовних засобів які регулюють нашу поведінку в процесі мовлення .
Мовний етикет використовується щоденно в мовленні кожної людини. Це найбільш уживані слова і вирази, якими люди звертаються один до одного, виявляючи ввічливість, такт.
За допомогою правил етикету, ми виховуємо в дітях повагу до старших, один до одного, бережливе ставлення до книг, як до джерела знань.
У процесі спілкування з учнями – читачами ми приділяємо велику увагу виробленню навичок користування бібліографічною інформацією, вихованню культури читання, а також збагаченню мовлення кожної дитини, прагнемо зробити його кращим, змістовнішим і правильнішим, тому що у мові реалізується думка, яка є інструментом усіх наук.
Підготовлено Дмитренко Н.П.,
завідуючою бібліотекою ЗОШ № 4