ВПРАВИ ДЛЯ РОЗВИТКУ НАВИЧОК, ЯКІ СПРИЯЮТЬ ПІДВИЩЕННЮ МОВНОЇ КУЛЬТУРИ
1.
Визначіть можливі
значення кожного із ряду слів:
Мова, промова, слово, азбука, буква.
2. У яких випадках ми користуємося такими синонімами:
Говорити, розповідати, виголошувати, висловлювати.
3. До кожного з іменників, що наведені нижче, підберіть присудок (у дужках):
Лекція, доповідь, промова, повідомлення (робити, виступати, читати, виголосити).
4. Складіть словосполучення з даними словами:
· воєнний, військовий, войовничий, вояцький;
· водний, водяний, водянистий, водявий;
· інформаційний, інформативний, інформований;
· земельний, земляний, землистий, земний;
· кольоровий, квітковий, квітчастий;
· трійчастий, троїстий, потрійний, троякий;
· шкіряний, шкірястий, шкірний;
· кістковий, кістяний, костистий, кістлявий, кощавий.
5. Наведені нижче близькі за значенням слова поєднайте зі словами даними у дужках:
· Мирний, тихий, спокійний (труд, характер, море, бесіда, вечір, голос);
· Байдужий, безстрасний, анемічний (погляд, ставлення, людина);
· Старий, стародавній, старовинний, давній, старезний, старенний (одежа, книжка, рукопис, будова, друг, історія, часи, події, сукня);
· Зробити, учинити, провести, скоїти, виконати, укласти, здійснити, закінчити, скінчити (лист, помилку, прохання, вчинок);
· Хоробрий, мужній сміливий, безбоязний, відважний (боєць, відповідь, поведінка, вчинок, вирішення).
6. Поясніть, які помилки опущені в наведених нижче прикладах і як їх потрібно виправити (за допомогою словників і довідників):
· Весь його репертуар пройнятий тонкістю виконання;
· Він багато чого зробив для підвищення природного обдаровання;
· Наші творчі шляхи зіткнулися;
· Його демобілізували з армії;
· До школи прийшов дитячий лікар-педіатр;
· На нараді розглядалися перспективи на майбутнє;
· Дуже приємно одержувати нагороди, коли їх вручають у широкій аудиторії людей;
· Зустрілися колеги по професії;
· Він у перше дебютував.
7. Найдіть у словниках значення слів іншомовного походження, замініть, де можливо, іншомовними словами, синонімами; зверніть увагу на доцільність такої заміни:
· Увага! Зібрання акцентується на загальних досягненнях колективу;
· Настав час підвести резюме роботи методичного об’єднання;
· Нерідко перед батьками стоїть дилема: яку книжку купити дитині;
· Я віднесла до ательє стару сукню для ї реставрації;
· Він багато читав і завжди експонував перед читачами свою начитаність;
· Він вдало імітував рухи ведмедя.
8. Потренуйтесь вимовляти слова, правильно ставлячи наголос:
Український, Київщина, одинадцять, вісімнадцять, різниця, середина, читання (бо читати), завдання (бо завдати), новина, діалог, каталог, сантиметр, квартал, феномен, експерт.
Запам’ятайте:
· Прошу (звертаються з проханням);
· Прошу (запрошую);
· Типовий (характерний);
· Типовий (зразковий, «типовий проект»);
· Шляхом (дорогою);
· Шляхом («діяти шляхом»).
9. Поясніть, в яких випадках вживаються слова:
· Вислухати, заслухати, прослухати;
· Комунікативний, комунікаційний;
· Ознайомити, познайомити;
· Професійний, професіональний.
10. Перекладіть прийменникові словосполучення з російської мови на українську:
Ввести в состав
По приказу
Согласно приказу
Соответственно приказу
По возвращению
Поставить в пример
По указанию
По всем правилам
Речь (выступление) по вопросу
По понедельникам
Отпуск по болезни
Мероприятие по
Касаться дела
Что касается дела
Получить по счёту
Включительно по март
11. Проаналізуйте публіцистичні заголовки. Для опису яких ситуацій їх можна використати?
Активно втручатися в життя
Створити музей «Слова»
Не києм, то палицею
Загадки минулого
Чи стане українська школа українською?
На вічні літа.
12. Із запропонованих заголовків газетних статей та заміток випишіть слова, які виражають позитивне або негативне ставлення до тем публікацій:
Міцніє творча співдружність.
Закон є… Але який.
Крок до безвладдя.
Правилом його життя була праця.
Коли правлять бал амбіції.
Наука – це Попелюшка, а принц десь забарився.
Божевільна палітра.
13. Поясніть значення таких висловів:
«Багато говорити і багато сказати – це не є те саме»
«Поетами народжуються, ораторами робляться»
Ціцерон
«Справжнє красномовство – це вміння сказати все, що треба, і не більше, ніж треба»
Ф. Ларошфуко
Відпрацювання мовного дихання:
Вправа «Пилярі». Візьміться удвох за руки хрест-навхрест. Праві руки – ваша пилка, ліві – колода. Перший з ділянок тягне на себе «пилку», імітуючи на активному видиху звук: «з-з-з-з…» (рахунок «раз»), другий – бере «пилку» на себе: «с-с-с-с-с…» (рахунок «два»). Пиляти треба енергійно, весело, не затримуючи свою, коли партнер бере «пилку» на себе. Дихання має бути рівномірним, ритмічним: беручи «пилку» на себе, робіть видих зі звуком, відпускаючи її вдих.
Вправи щодо тренування організованого видиху:
Вправа «Сурмач». Притисніть до губ мундштук уявлюваної труби (це може бути власний кулак) і, видуваючи повітря, протрубіть (без звуку) який-небудь бадьорий, енергійний мотив:
Закаляйся,
Если хочешь быть здоров,
Постарайся,
Обойтись без докторов,
Водой холодной обливайся,
Если хочешь
Быть здоров!
Не кваптеся, видувайте повітря ритмічно, повільно, урочисто. Стежте за тим, щоб вдих був повним, глибоким, а видих – енергійним.
Вправи для тренування розподілу видиху:
Вправа «Книжки». Прочитайте уривок вірша С.Я. Маршака «Книжки про книжки»:
У Скворцова Гришки
Жили-были
Книжки –
Грязные,
Лохматые,
Рваные,
Горбатые,
Без конца
И без начала,
Переплёты –
Как мочала.
На листах –
Каракули.
Книжки
Горько
Плакали!
Розподіліть звукове наростання відповідно до змісту. Підвищуйте звук від рядка до рядка поступово, за півтонами, не намагайтеся неодмінно «забратися» на саму гору. Як тільки з’явиться напруження, відступіть по тону назад, і потім знову продовжуйте рівномірне підвищення, але зниження має бути активним, закінчуючись трьома різкими щаблями:
Книжки
Горько
Плакали!
Вправа «Мітинг». Використовуйте уривок з поеми Р. Рождественського «Реквиєм». Читайте строго, активно, як би звертаючись до великої групи людей, закликаючи їх назавжди запам’ятати тих, хто відстояв мир на землі:
Помните!
Через века,
Через года, –
Помните!
О тех,
Кто уже не прийдёт
Никогда, –
Помните!
Не плачьте!
В горле
Сдержите стоны
Горькие стоны!
Памяти
Павших
Будьте
Достойны!
Вечно достойны!
Говоріть енергійно, мужньо, але не кричіть, лемент не може переконати людей. Нехай кожне слово буде стриманим, карбованим. Закликайте людей заприсягтися разом з Вами:
Убейте
Войну
Прокляните
Войну,
Люди
Земли!
Вправи для розвитку і вдосконалення дикції:
Вправа «Прокол». Перевірте на слух, чи немає в надутій камері волейбольного м’яча проколу, стискаючи його біля вуха… Так і є. чути напружений, різкий свист вихідного повітря: «с-с-с-с-с-с-с-с-с!». імітуйте звук, точно дотримуючись установки артикуляційного апарату. Пам’ятайте, що при звуці «с» кінчик язика опущений і притиснутий до передніх нижніх зубів, тіло язика напружене, утворює «гірку» з ледве піднятими краями, по ній-то і «скачується» видихуване повітря. Час від часу імітуйте більш сильний звук.
Вправа «Паровоз». Паровоз повільно розводить пари: «ш-ш-ш… ш-ш-ш… ш-ш-ш…». от він рушив з місця: «шшш-шшш… ш-шш-шшш…». Пішов усе швидше і швидше: «шшш-шш-ш… шшш-шш-ш… шшш-шш-ш…».
Видихайте повітря енергійним поштовхом діафрагми. Стежте за правильною артикуляційною позицією звуку. Пам’ятайте, що кінчик язика піднятий вгору, утворює в куполі твердого неба «ківшик», об який і вдаряється видихуване повітря.
Мова, промова, слово, азбука, буква.
2. У яких випадках ми користуємося такими синонімами:
Говорити, розповідати, виголошувати, висловлювати.
3. До кожного з іменників, що наведені нижче, підберіть присудок (у дужках):
Лекція, доповідь, промова, повідомлення (робити, виступати, читати, виголосити).
4. Складіть словосполучення з даними словами:
· воєнний, військовий, войовничий, вояцький;
· водний, водяний, водянистий, водявий;
· інформаційний, інформативний, інформований;
· земельний, земляний, землистий, земний;
· кольоровий, квітковий, квітчастий;
· трійчастий, троїстий, потрійний, троякий;
· шкіряний, шкірястий, шкірний;
· кістковий, кістяний, костистий, кістлявий, кощавий.
5. Наведені нижче близькі за значенням слова поєднайте зі словами даними у дужках:
· Мирний, тихий, спокійний (труд, характер, море, бесіда, вечір, голос);
· Байдужий, безстрасний, анемічний (погляд, ставлення, людина);
· Старий, стародавній, старовинний, давній, старезний, старенний (одежа, книжка, рукопис, будова, друг, історія, часи, події, сукня);
· Зробити, учинити, провести, скоїти, виконати, укласти, здійснити, закінчити, скінчити (лист, помилку, прохання, вчинок);
· Хоробрий, мужній сміливий, безбоязний, відважний (боєць, відповідь, поведінка, вчинок, вирішення).
6. Поясніть, які помилки опущені в наведених нижче прикладах і як їх потрібно виправити (за допомогою словників і довідників):
· Весь його репертуар пройнятий тонкістю виконання;
· Він багато чого зробив для підвищення природного обдаровання;
· Наші творчі шляхи зіткнулися;
· Його демобілізували з армії;
· До школи прийшов дитячий лікар-педіатр;
· На нараді розглядалися перспективи на майбутнє;
· Дуже приємно одержувати нагороди, коли їх вручають у широкій аудиторії людей;
· Зустрілися колеги по професії;
· Він у перше дебютував.
7. Найдіть у словниках значення слів іншомовного походження, замініть, де можливо, іншомовними словами, синонімами; зверніть увагу на доцільність такої заміни:
· Увага! Зібрання акцентується на загальних досягненнях колективу;
· Настав час підвести резюме роботи методичного об’єднання;
· Нерідко перед батьками стоїть дилема: яку книжку купити дитині;
· Я віднесла до ательє стару сукню для ї реставрації;
· Він багато читав і завжди експонував перед читачами свою начитаність;
· Він вдало імітував рухи ведмедя.
8. Потренуйтесь вимовляти слова, правильно ставлячи наголос:
Український, Київщина, одинадцять, вісімнадцять, різниця, середина, читання (бо читати), завдання (бо завдати), новина, діалог, каталог, сантиметр, квартал, феномен, експерт.
Запам’ятайте:
· Прошу (звертаються з проханням);
· Прошу (запрошую);
· Типовий (характерний);
· Типовий (зразковий, «типовий проект»);
· Шляхом (дорогою);
· Шляхом («діяти шляхом»).
9. Поясніть, в яких випадках вживаються слова:
· Вислухати, заслухати, прослухати;
· Комунікативний, комунікаційний;
· Ознайомити, познайомити;
· Професійний, професіональний.
10. Перекладіть прийменникові словосполучення з російської мови на українську:
Ввести в состав
По приказу
Согласно приказу
Соответственно приказу
По возвращению
Поставить в пример
По указанию
По всем правилам
Речь (выступление) по вопросу
По понедельникам
Отпуск по болезни
Мероприятие по
Касаться дела
Что касается дела
Получить по счёту
Включительно по март
11. Проаналізуйте публіцистичні заголовки. Для опису яких ситуацій їх можна використати?
Активно втручатися в життя
Створити музей «Слова»
Не києм, то палицею
Загадки минулого
Чи стане українська школа українською?
На вічні літа.
12. Із запропонованих заголовків газетних статей та заміток випишіть слова, які виражають позитивне або негативне ставлення до тем публікацій:
Міцніє творча співдружність.
Закон є… Але який.
Крок до безвладдя.
Правилом його життя була праця.
Коли правлять бал амбіції.
Наука – це Попелюшка, а принц десь забарився.
Божевільна палітра.
13. Поясніть значення таких висловів:
«Багато говорити і багато сказати – це не є те саме»
Софокл
«Поетами народжуються, ораторами робляться»
Ціцерон
«Справжнє красномовство – це вміння сказати все, що треба, і не більше, ніж треба»
Ф. Ларошфуко
КОМПЛЕКС ПРАКТИЧНИХ ВПРАВ З РОЗВИТКУ МОВНОЇ
ТЕХНІКИ
Відпрацювання мовного дихання:
Вправа «Пилярі». Візьміться удвох за руки хрест-навхрест. Праві руки – ваша пилка, ліві – колода. Перший з ділянок тягне на себе «пилку», імітуючи на активному видиху звук: «з-з-з-з…» (рахунок «раз»), другий – бере «пилку» на себе: «с-с-с-с-с…» (рахунок «два»). Пиляти треба енергійно, весело, не затримуючи свою, коли партнер бере «пилку» на себе. Дихання має бути рівномірним, ритмічним: беручи «пилку» на себе, робіть видих зі звуком, відпускаючи її вдих.
Вправи щодо тренування організованого видиху:
Вправа «Сурмач». Притисніть до губ мундштук уявлюваної труби (це може бути власний кулак) і, видуваючи повітря, протрубіть (без звуку) який-небудь бадьорий, енергійний мотив:
Закаляйся,
Если хочешь быть здоров,
Постарайся,
Обойтись без докторов,
Водой холодной обливайся,
Если хочешь
Быть здоров!
Не кваптеся, видувайте повітря ритмічно, повільно, урочисто. Стежте за тим, щоб вдих був повним, глибоким, а видих – енергійним.
Вправи для тренування розподілу видиху:
Вправа «Книжки». Прочитайте уривок вірша С.Я. Маршака «Книжки про книжки»:
У Скворцова Гришки
Жили-были
Книжки –
Грязные,
Лохматые,
Рваные,
Горбатые,
Без конца
И без начала,
Переплёты –
Как мочала.
На листах –
Каракули.
Книжки
Горько
Плакали!
Розподіліть звукове наростання відповідно до змісту. Підвищуйте звук від рядка до рядка поступово, за півтонами, не намагайтеся неодмінно «забратися» на саму гору. Як тільки з’явиться напруження, відступіть по тону назад, і потім знову продовжуйте рівномірне підвищення, але зниження має бути активним, закінчуючись трьома різкими щаблями:
Книжки
Горько
Плакали!
Вправа «Мітинг». Використовуйте уривок з поеми Р. Рождественського «Реквиєм». Читайте строго, активно, як би звертаючись до великої групи людей, закликаючи їх назавжди запам’ятати тих, хто відстояв мир на землі:
Помните!
Через века,
Через года, –
Помните!
О тех,
Кто уже не прийдёт
Никогда, –
Помните!
Не плачьте!
В горле
Сдержите стоны
Горькие стоны!
Памяти
Павших
Будьте
Достойны!
Вечно достойны!
Говоріть енергійно, мужньо, але не кричіть, лемент не може переконати людей. Нехай кожне слово буде стриманим, карбованим. Закликайте людей заприсягтися разом з Вами:
Убейте
Войну
Прокляните
Войну,
Люди
Земли!
Вправи для розвитку і вдосконалення дикції:
Вправа «Прокол». Перевірте на слух, чи немає в надутій камері волейбольного м’яча проколу, стискаючи його біля вуха… Так і є. чути напружений, різкий свист вихідного повітря: «с-с-с-с-с-с-с-с-с!». імітуйте звук, точно дотримуючись установки артикуляційного апарату. Пам’ятайте, що при звуці «с» кінчик язика опущений і притиснутий до передніх нижніх зубів, тіло язика напружене, утворює «гірку» з ледве піднятими краями, по ній-то і «скачується» видихуване повітря. Час від часу імітуйте більш сильний звук.
Вправа «Паровоз». Паровоз повільно розводить пари: «ш-ш-ш… ш-ш-ш… ш-ш-ш…». от він рушив з місця: «шшш-шшш… ш-шш-шшш…». Пішов усе швидше і швидше: «шшш-шш-ш… шшш-шш-ш… шшш-шш-ш…».
Видихайте повітря енергійним поштовхом діафрагми. Стежте за правильною артикуляційною позицією звуку. Пам’ятайте, що кінчик язика піднятий вгору, утворює в куполі твердого неба «ківшик», об який і вдаряється видихуване повітря.