Творчий портрет НАТАЛІЇ МИКОЛАЇВНИ ПРИМАЧЕНКОЗахопити дітей читанням
Творчий портрет
НАТАЛІЇ МИКОЛАЇВНИ ПРИМАЧЕНКО –
завідуючої бібліотекою загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3,
ЛАУРЕАТА ІІ (обласного) етапу
Всеукраїнського конкурсу “Шкільний бібліотекар 2009 року”
у номінації “Бібліотекарі міських загальноосвітніх шкіл”.
Наша розповідь про Наталію Миколаївна Примаченко. Так часто буває, коли чужа праця споглядається збоку: усе здається простим і легким, начебто нічого особливого й немає. Але за тим криється багато непомітного, що зветься лабораторією бібліотекаря. У кожної творчої особистості вона своя…
Отримавши бібліотечну освіту у Ніжинському училищі культури, маючи невеликий досвід роботи, 1998 року Наталя Миколаївна прийшла працювати до школи № 3 міста Славутича. Директор школи запропонував їй посаду завідуючої бібліотекою.
Йшов час, набувався досвід. Навколо бібліотекаря постійно гуртувалися учні, формувався читацький актив. Серед активістів найпомітнішим був Коля Клименко. Весь свій вільний час він проводив у бібліотеці. Спілкувався з Наталією Миколаївною, придивлявся, допомагав. І яка-то була приємна несподіванка для бібліотекаря дізнатися, що її вихованець став студентом училища культури! І після закінчення училища він прийшов працювати до рідної школи, до свого бібліотекаря, в яку таємно був закоханий з дитинства.
Робота в шкільній бібліотеці вимагала неабияких знань, умінь. Відчуваючи необхідність професійного росту, Наталія Миколаївна вирішила: потрібна вища освіта, педагогічна.
В 2007 році, отримавши диплом вчителя історії та українознавства Чернігівського педагогічного університету ім. Т.Г.Шевченка, вона почала поєднувати роботу у бібліотеці і педагогічну діяльність. Сьогодні завідуюча бібліотекою успішно викладає у школі історію і київщинознавство. ЇЇ учні – найактивніші читачі бібліотеки, незамінні помічники і учасники всіх заходів, конкурсів, проектів.
Завідуюча бібліотекою ЗОШ № 3 належить до тих бібліотекарів, які творчо підходять до своєї благородної справи, насичують її новим змістом і технологіями, перебувають у постійному пошуку вирішення проблем реформування змісту діяльності шкільної бібліотеки, перспектив її розбудови. Вона прагне до переорієнтації шкільної бібліотеки в інформаційний центр підтримки освітньо-виховного процесу, поширення інформаційної культури, пропагує культ книги як джерела знань, мудрості, духовних цінностей.
Головною функцією шкільної бібліотеки, поряд з виховною, пані Наталя вважає інформаційну. Саме тому зусилля спрямовані на максимальне розкриття наявних книжкових фондів перед читачами. Працюючи в режимі «запит-відповідь» та «випереджальне інформування», бібліотека намагається іти не за читачем, а попереду його. Враховується все: навчальні програми, наявність матеріалу в шкільних підручниках і посібниках, можливості періодичних видань, актуальність тематики, пріоритет читацьких інтересів тощо. Максимально наблизити інформацію до читача допомагає організація книжково-ілюстративних виставок, часто з використанням нестандартного бібліотечного обладнання, проведення оглядів літератури, складання рекомендаційних списків тощо.
Затишне просторе приміщення, вдале розташування книжкових фондів, впорядковані періодичні видання, систематичний, алфавітний та краєзнавчий каталоги, картотека газетно-журнальних статей, різноманітні тематичні картотеки – все це справа невтомних рук Наталії Миколаївни.
Бібліотека, під керівництвом Наталії Миколаївні на рівні сучасних завдань здійснює роботу щодо забезпечення інформацією навчально-виховного процесу, підвищення рівня професійної майстерності педагогів.
Наталія Миколаївна переконана: щоб навчальний процес був професійним та ефективним, учителеві необхідно бути ознайомленим з літературою про передовий досвід, з найновішими методичними розробками про сучасний урок. Бібліографічне інформування педагогів у школі № 3 обов’язково передбачає регулярність доведення бібліографічної інформації про нові документи, нові теми з предметів, нові напрямки в наукових дослідженнях з педагогіки до кожного конкретного педагога з урахуванням його вимог.
Найважливіше завдання шкільної бібліотеки – виховання культури читання учнів. Пошук інноваційних форм популяризації бібліотечно-бібліографічних знань серед школярів, підвищення їх результативності – проблема, над якою постійно працюють бібліотекарі.
Нині особливого значення набуває модернізація діяльності шкільної бібліотеки, тісна співпраця вчителів з бібліотекою. На цьому шляху бібліотека, очолювана Наталією Миколаївною, вже має неабиякий досвід, який полягає в організації учнівського руху «Живи, книго!», тематичних позакласних заходів, літературних свят, які проводяться спільно педагогами і бібліотекарями. Результатами такої роботи є перемога учнів школи у різних конкурсах і фестивалях.
Бібліотека і педагогічний колектив ЗОШ № 3 є активним учасником міського огляду-конкурсу індивідуальних і колективних творчих проектів “Бібліотека ХХІ століття” в рамках Всеукраїнської акції “Живи, книго!”. Подані до конкурсу проекти цікаві за змістом, відзначаються високою результативністю, а, відтак, і високо оцінені журі.
Журі конкурсу 2007-2008 навчального року відзначило високий методичний, змістовий і навчально-організаційний рівень учнівського проекту під керівництвом Наталі Миколаївни Примаченко: «Голодомор 1932-1933 років». Перемога в конкурсі надихнула учнів на продовження роботи. І вже в 2008-2009 навчальному році ними був створений відеофільм «Голодомор 1932-1933 років на Чернігівщині», який на обласному етапі Всеукраїнського просвітницько-патріотичного конкурсу вчинених дій щодо вшанування пам’яті жертв Голодомору 1932-1933 рр. «Голодомор 1932-1933 років. Пам'ять народу» виборов ІІІ місце.
За результатами конкурсного відбору узагальнених матеріалів педагогічний колектив ЗОШ № 3 у 2007-2008 році визначено переможцем Всеукраїнської акції «Живи, книго!» на міському, обласному і всеукраїнському рівнях.
Сьогодні бібліотека загальноосвітньої школи № 3 є потужною методичною і практичною базою для навчальних закладів міста з питань:
- взаємодії бібліотекарів, класних керівників, вчителів словесності у виробленні в учнів позитивної мотивації до читання;
- формування в учнів позитивної мотивації до здорового способу життя засобами бібліотечної роботи;
- методики організації бібліотечних масових заходів;
- організації Всеукраїнської акції “Живи, книго!”, комплексних виховних заходів: “Місячник книжки” та “Тиждень шкільного підручника”;
- краєзнавчої роботи бібліотеки.
Організовані на базі шкільної бібліотеки різноманітні методичні заходи з означених питань викликають у їх учасників бажання запозичувати цікавий досвід, втілювати нові ідеї і творчі знахідки, котрими щедро ділиться школа.
Кваліфіковано і на високому методичному рівні проводить Н.М.Примаченко заняття Школи майстерності бібліотечного працівника, семінари-практикуми для бібліотекарів навчальних закладів міста.
Матеріали з досвіду роботи бібліотеки ЗОШ № 3 неодноразово відзначалися нагородами міської педагогічної виставки «Освіта Славутича».
Свої напрацювання бібліотека школи презентувала у спецвипуску газети “Шкільна бібліотека. Плюс” (№ 19-20, жовтень, 2005), методичні розробки завідуючої бібліотекою опубліковано у газеті “Шкільна бібліотека. Плюс”(№ 6 та № 7, 2006). Будні і свята, якими живе школа і бібліотека широко висвітлюються і у місцевих засобах масової інформації: на телебаченні та у міській газеті “Теледень-Славутич”.
Праця Наталії Миколаївни Примаченко неодноразово відзначалася почесними відзнаками різного рівня: міського голови, відділу освіти, управління освіти і науки Київської державної адміністрації.
Кожен день Наталії Миколаївни – це постійний пошук нового. Дивишся на неї і дивуєшся: звідки в цієї скромної, тендітної молодої жінки стільки сил та енергії, звідки така наполегливість і впевненість? Відповідь, певно, проста: захопленість бібліотечною працею, працелюбство і почуття відповідальності, любов до книжок і дітей.
Л.А.Колосай,
методист міського методичного центру
|