Середа, 07.12.2016, 14:25
Вітаємо на сайті САШБ! Гость | RSS

Славутицька асоціація шкільних бібліотекарів

Головна » 2013 » Вересень » 10 » Міжнародний місячник шкільних бібліотек — 2013 в Україні
Міжнародний місячник шкільних бібліотек — 2013 в Україні
10:47
28 жовтня 2013 року в усьому світі чотирнадцятий раз відзначатиметься Міжнародний день шкільних бібліотек, який святкують щорічно четвертого понеділка жовтня, з ініціативи Міжнародної асоціації шкільних бібліотек. У 2008 році за пропозицією Міжнародної асоціації шкільних бібліотек Міжнародний день шкільних бібліотек був перетворений на місячник, що проводиться в жовтні.

Місяць замість одного дня! Це достатній термін, аби розказати про досягнення та потенціал шкільних бібліотек, аби продемонструвати все зроблене ними для учнів і вказати на ключову роль шкільних бібліотек у справі навчання та виховання дітей. А ще — це чудова нагода привернути увагу суспільства, представників органів влади та бізнес-структур, педагогічної та батьківської громади до важливого соціального інституту дитинства — шкільної бібліотеки. Адже без спільних зусиль неможливе її успішне перетворення на технологічно оснащений бібліотечно-інформаційний центр, сучасну шкільну бібліотеку XXI століття, що допомагає школярам досягати успіхів у навчанні.

Тема Міжнародного місячника шкільних бібліотек 2013 року — «Шкільні бібліотеки: двері в майбутнє»

Щорічна конференція Міжнародної асоціації шкільних бібліотек

Традиційно Міжнародному місячнику шкільних бібліотек передує щорічна конференція Міжнародної асоціації шкільних бібліотек, яка, окреслюючи ключові тенденції їх розвитку, акцентує увагу світового співтовариства на пріоритетних аспектах їх діяльності, актуальних саме сьогодні.

Темою 42-ї щорічної конференції Міжнародної асоціації шкільних бібліотек (http://iasl2013.org) та 17-го Міжнародного форуму досліджень у сфері шкільних бібліотек є підвищення в студентів життєвих компетентностей через шкільну бібліотеку: «Enhancing Students’ Life Skills through the School Library» (26–30 серпня, 2013 рік, Балі, Індонезія).

Термін «життєві навички», а точніше компетентності, ВООЗ і ЮНІСЕФ (2003) визначили як «здатність до адаптації і позитивної поведінки: дозволяють людині ефективно справлятися з вимогами і проблемами повсякденного життя». Ці навички поліпшують соціальну адаптацію дітей та підвищують їх стійкість у сучасному світі. Формування життєвих навичок є необхідним елементом високоякісної освіти.

Учні та студенти в різних країнах отримують освіту та готуються до життя в глобальному цифровому суспільстві. Вони мають навчитися використовувати інформацію та технології ефективно, безпечно, відповідально, творчо та критично, щоб бути повноправними творцями й учасниками суспільного життя.

Роль шкільної бібліотеки в освіті загальновідома, існує безліч доказів того, що шкільна бібліотека має дуже важливе значення для успішності учнів. Проте мало вивченою залишається роль шкільної бібліотеки в цілісному й комплексному розвитку студентів, їх становленні як відповідальних членів суспільства.

Підтеми Конференції-2013 Міжнародної асоціації шкільних бібліотек відображають категорії життєвих компетентностей, викладених у їх визначенні ЮНІСЕФ:

  • «Когнітивні навички для аналізу та використання інформації»;
  • «Особисті навички з розвитку особистості та управління власною справою»;
  • «Навички міжособистісного спілкування для ефективної взаємодії з іншими людьми».

Ці категорії охоплюють такі характеристики, як самоаналіз, співчуття, творчість, прагнення до інновацій, співпрацю, солідарність та визнання культурної спадщини. Вони підвищують конкурентоспроможність випускників на ринку праці. І це не дивно, адже сьогодні кандидату на пристойну посаду недостатньо досконалого володіння професією. Йому необхідно набути психосоціальних умінь: критично та творчо мислити, адекватно сприймати себе й оточення, приймати виважені рішення, будувати конструктивні міжособистісні стосунки, працювати в команді, демонструвати здатність бути лідером, зацікавлювати та створювати мотивації для інших, вирішувати проблеми й керувати стресами.

Україна на карті Міжнародного дня шкільних бібліотек

Першою серед шкільних бібліотек України та країн пострадянського простору міжнародну ініціативу підтримала бібліотека Славутицької загальноосвітньої школи I–III ст. № 1 (Київська обл.). Це факт історичного значення. 23 жовтня 2006 року за круглим столом, проведеним у рамках відзначення Міжнародного дня шкільних бібліотек, бібліотекарями Славутича було прийнято рішення створити міську асоціацію. Резонансною подією Міжнародного дня шкільних бібліотек 2007 року став ініційований новоствореною Славутицькою асоціацією шкільних бібліотекарів круглий стіл «Шкільна бібліотека — запорука успішного навчання». Адже вперше за всю історію міста за круглим столом разом зі шкільними бібліотекарями зібралися перші особи Славутича — керівники навчальних закладів, представники органів влади, громадських організацій та батьківської громади, — аби обговорити шляхи подолання скрутного становища, в якому опинилися шкільні бібліотеки. Саме завдяки інформації про ці події, яка надійшла з маленького містечка Славутича, на карті Міжнародного дня шкільних бібліотек 2007 року з’явилася Україна.

Пізніше ідея Міжнародного місячника шкільних бібліотек була підтримана й активно реалізована Миколаївською асоціацією шкільних бібліотек.

Однак у нашій державі ініціатива відзначення Міжнародного місячника шкільних бібліотек дотепер не набула масштабів всеукраїнської акції. Обумовлено це, вочевидь, відсутністю такої громадської організації, яка об’єднала б шкільні бібліотеки й шкільних бібліотекарів України, стала б потужним провідником їх інтересів та ідей.

Ініціативи Російської шкільної бібліотечної асоціації

Активно підтримує ініціативу Міжнародної асоціації шкільних бібліотек Російська шкільна бібліотечна асоціація (РШБА), яка цьогоріч уже вп’яте проведе російський Місячник шкільних бібліотек. Як зазначено на офіційному сайті РБША (http://www.rusla.ru/rsba/imsl2012.php), під час Місячника шкільних бібліотек Росії в суб’єктах Федерації проходять численні масштабні заходи: підбиваються підсумки всеросійського конкурсу «БібліоОбраз», відбуваються презентації успішного досвіду бібліотек навчальних закладів, проводяться регіональні форуми шкільних бібліотекарів. Так, приміром, 6 листопада 2012 року на базі Муніципальної автономної установи школи-інтернату ліцею-інтернату (МАУ ШІЛІ) м. Калінінграда відбувся Третій Регіональний «Форум шкільних бібліотекарів Бурштинового краю 2012». На Форумі зібралися 120 бібліотекарів Калінінградської області з головною метою, визначена його організаторами — Державним автономним освітнім закладом Калінінградської області додаткової професійної освіти (підвищення кваліфікації) фахівців «Інститут розвитку освіти», Калінінградським регіональним відділенням Російської шкільної бібліотечної асоціації (РШБА) і МАУ ШІЛІ м. Калінінграда — розроблення стратегії автоматизації бібліотечних процесів з метою організації якісного бібліотечно-інформаційного обслуговування та активізації незалежної інформаційної поведінки учасників освітнього процесу в школах Калінінградського регіону, інтеграція локальних шкільних АБІС у світовий інформаційний простір.

А підсумки місячника шкільних бібліотек Росії традиційно підбивають у рамках щорічного Всеросійського форуму шкільних бібліотекарів «Михайлівське», який відбувається наприкінці жовтня в Пушкінських горах Псковської області.

Шкільні бібліотеки України потребують допомоги та визнання!

Ключові засади розвитку шкільних бібліотек, визначені Міжнародною асоціацією шкільних бібліотек, співзвучні з пріоритетами розвитку національної освіти, що їх сьогодні декларує Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки. З-поміж першочергових завдань окреслено й такі: упровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві. До ключових напрямів державної освітньої політики віднесено інформатизацію освіти, удосконалення бібліотечного та інформаційно-ресурсного забезпечення освіти та науки. Водночас це лише декларації. Жодних конкретних дій щодо реформування бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів дотепер не здійснювалося. Відсутня й стратегія такого реформування. Роль шкільної бібліотеки не окреслена в жодному нормативному документі, що регламентує діяльність школи. Шкільні бібліотеки на межі вимирання. Сьогодні можна нарахувати дуже невеликий відсоток бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів, які відповідають потребам навчального процесу. Переважна ж більшість шкільних бібліотек тримаються виключно на ентузіазмі бібліотечних працівників. Якщо ж такий ентузіазм відсутній — бібліотека приречена на загибель. Особливо загрозливою нині є ситуація на селі. Такі висновки не голослівні: вони базуються на враженнях від численних відряджень членів редакції журналу до навчальних закладів, зустрічей із освітянами та бібліотекарями. Реального ж стану речей не знає ніхто.

«<...> Шкільним бібліотекам потрібна підтримка. Ми повинні переконати політиків, керівників, учителів, батьків, книгопродавців, постачальників технологій та багатьох інших підтримати шкільні бібліотеки й дати їм визнання, якого вони заслуговують. Одним із можливих шляхів досягнення цього є засоби масової інформації. Нам потрібно залучити на наш бік радіо, телебачення і газети. Незважаючи на зростання соціальних медіаресурсів, традиційні засоби масової інформації, як і раніше, відіграють важливу роль у побудові зв’язків і контактів із політиками. Зробіть що-небудь, аби привернути увагу засобів масової інформації до шкільних бібліотек. У той же час послуговуйтеся соціальними медіаресурсами для промоції шкільних бібліотек. Використовуйте свої сайти в соціальних мережах, блоги, професійні мережі, форуми, співтовариства, фото- і відеосайти, підкастинові співтовариства, а також усі ресурси, через які можна поширювати інформацію про шкільні бібліотеки. І крім цього, не забувайте про особисту позицію. Розкажіть своєму керівникові, своїм колегам, учням, родичам і друзям про роль шкільних бібліотек і про те, як вони розширюють права і можливості учнів <...>».

(Ділжіт Сінгх, Президент Міжнародної асоціації шкільних бібліотек (IASL))

І хоча вже півтора року Кабінет Міністрів України щоквартально отримує узагальнену інформацію від Міністерства освіти і науки України про модернізацію та інноваційний розвиток бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів, дотепер жодної статистичної та аналітичної інформації оприлюднено не було. То яка мета збору такої інформації?

Отже, шкільна бібліотека сьогодні потребує глибинного реформування, підтримки держави, визнання її як важливого стратегічного ресурсу загальної середньої освіти, що інвестує в майбутнє. Тож скористаймося нагодою, підтримаймо міжнародну ініціативу, організуймо всеукраїнський місячник шкільних бібліотек!

Всеукраїнському місячнику шкільних бібліотек бути!

Метою всеукраїнського місячника шкільних бібліотек має бути широкомасштабна рекламна акція, покликана сформувати в соціумі відповідальне ставлення та нове розуміння провідної ролі шкільних бібліотек у процесах модернізації освіти, створити нове середовище шкільної бібліотеки, здатної підтримати й забезпечити інновації педагогів і творчість учнів. Бібліотека має стати єдиним інформаційним центром, який буде надавати доступ до знань, ідей, культурних цінностей через використання бібліотечно-інформаційних ресурсів на різних носіях. Ефективне партнерство на всіх рівнях (спільне планування, колективна діяльність учителів, бібліотекарів, батьків, директора школи) є надзвичайно важливим для якісної роботи шкільної бібліотеки. Тож шкільна бібліотека має поінформувати всіх зацікавлених людей про те, як вона може змінювати навчально-виховний процес і життя шкільної спільноти, продемонструвати свої потенційні можливості в реалізації освітніх стандартів і тим самим привернути увагу шкільного співтовариства до проблем шкільних бібліотек, до критичного становища, в якому вони сьогодні опинилися. А проблеми в кожної шкільної бібліотеки різні, втім як і рівні їх розвитку. Отож провідна тема й мета місячника мають формуватися, виходячи з реалій конкретного навчального закладу, особливостей та рівнів розвитку шкільних бібліотек міста чи району, області.

Ключовими темами місячника можуть бути:

  • «У зоні особливої уваги — шкільна бібліотека»;
  • «Шкільна бібліотека — інвестиції в інтелектуальний потенціал країни»;
  • «Шкільна бібліотека — центр інновацій педагогів, лабораторія творчості учнів»;
  • «Шкільна бібліотека на шляху до нової якості»;
  • та ін.

«<…> Колеги, ми живемо в бурхливий, захопливий, а часом і тривожний час. Ніхто не може передбачити майбутнє з упевненістю. Але я переконана, що бібліотеки будуть виконувати ключову роль. Дійсно, ніколи раніше бібліотеки та бібліотекарі не були в такому вигідному становищі, щоб допомагати своїм користувачам та спрямовувати їх для кращого й успішнішого життя <…>».

(Інгрід Перент, Президент ІФЛА 2011–2013 рр.)

Не менш цікавими можуть бути теми для розгляду педагогічною чи методичною радами закладів, для дискусій за круглим столом, під час громадських слухань, телемостів, зустрічей керівників регіонів із колективами бібліотечних працівників, інтернет-конференцій за участю представників органів державної влади, громадських організацій, батьківських громад. Серед тем, які сприятимуть актуалізації найважливіших аспектів діяльності шкільної бібліотеки, можна запропонувати такі:

  • «Роль шкільних бібліотек і стратегії їх розвитку в умовах інформаційного суспільства»;
  • «Нові освітні стандарти — нова роль шкільної бібліотеки»;
  • «Поліфункціональна діяльність шкільної бібліотеки»;
  • «Шкільна бібліотека — запорука успішного навчання»;
  • «Вплив шкільної бібліотеки на духовно-моральний розвиток особистості школяра»;
  • «Шкільна бібліотека — інформаційний ресурс навчального закладу: шляхи формування та використання»;
  • «Покоління NEXT обирає нові бібліотечно-інформаційні послуги»;
  • «Бібліотека-школа-сім’я — грані взаємодії»;
  • «Шкільному бібліотекарю — нові знання і технології XXI століття»;
  • «Інформаційні форми і методи роботи в умовах оновлення змісту освіти»;
  • та ін.

Місячник покликаний ініціювати проекти, які дозволять залучити додаткові ресурси для розвитку шкільних бібліотек. Заходи місячника сприятимуть адаптації бібліотекарів до нових умов роботи, обміну позитивним досвідом. Дні місячника можуть стати днями високої оцінки праці шкільного бібліотекаря, зміцнення його статусу та підвищення престижу цієї професії. Ушанування ветеранів бібліотечної справи, заснування відзнак, вручення почесних грамот, премій, подарунків кращим шкільним бібліотекарям, проведення заходів, що сприяють підняттю престижу та залученню уваги громадськості, у т. ч. молоді, до актуальної професії бібліотекаря — усе це є доречним під час місячника.

Кілька порад організаторам Місячника шкільних бібліотек

  • Поінформуйте зацікавлених відповідальних осіб (представників органів управління освітою різних рівнів, керівників навчальних закладів) про Міжнародний місячник шкільних бібліотек, його стратегічні завдання. Зініціюйте підтримку цієї акції у своєму регіоні, місті, районі, навчальному закладі.
  • Знайдіть однодумців у колі вчителів, батьків, учнів. Зберіться разом. Обговоріть тематику, цілі та заходи місячника.
  • Ретельно підготуйтеся. Проаналізуйте дійсний стан речей. Почніть із досягнень, прикладів реального впливу бібліотечних проектів і програм на рейтинг навчального закладу, позитивні результати роботи педагогічного колективу та учнів. Розкажіть про це, використовуючи шкільне радіо, шкільну пресу, сайт закладу тощо. Потім закцентуйте увагу на труднощах розвитку.
  • Розгорніть широку рекламну кампанію. Повідомте засоби масової інформації про акцію. Підготуйте відповідні інформаційні матеріали: прес-релізи, буклети, відеопрезентації, постери, флаєри, календарики тощо. Запросіть на гостини до шкільної бібліотеки.
  • Використовуйте різноманітні сервіси соціальних мереж для налагодження спілкування з користувачами та партнерами — у такий спосіб діяльність шкільної бібліотеки стане більш помітною.
  • Сформуйте піклувальну раду бібліотеки, запросіть до її складу представників місцевої влади, депутатів, батьківської громадськості, проведіть установче засідання, до якого підготуйте стендову презентацію про роботу бібліотеки.
  • Залучіть до організації заходів місячника органи учнівського самоврядування. Організуйте учнівські дебати, запропонуйте провести дослідження, розробити модель майбутнього вашої шкільної бібліотеки.
  • У кожному регіоні знайдеться з десяток успішних навчальних закладів, які реформували свої шкільні бібліотеки, перетворивши їх на потужні інформаційні центри. Проведіть на їх базі регіональні методичні заходи для керівників навчальних закладів, на конкретних прикладах продемонструйте корисність таких перетворень.
  • Після проведення місячника об’єктивно проаналізуйте його результати — постарайтеся побачити не лише «плюси», а й «мінуси». І не засмучуйтесь, якщо щось не вдалося або не мало очікуваного результату. Зробіть потрібні висновки і врахуйте їх, готуючись до наступного міжнародного місячника.
  • Напишіть інформацію про місячник та оприлюдніть її на сайті школи чи бібліотеки, у засобах масової інформації, у соціальних мережах.
  • Надішліть інформацію про відзначення місячника до редакції журналу «Шкільний бібліотечно-інформаційний центр» або розмістіть її на нашій сторінці у «Фейсбуці».
  • Скористайтеся додатковими матеріалами від журналу «Шкільний бібліотечно-інформаційний центр», уміщеними в додатках на компакт-диску.

Лідія Поперечна,

головний редактор журналу,

голова Славутицької асоціації

шкільних бібліотекарів

За матеріалами сайтів:

Російської шкільної бібліотечної асоціації: http://www.rusla.ru/rsba/imsl2012.php,

Конференції Міжнародної асоціації шкільних бібліотек: http://iasl2013.org.


Джерело:

Поперечна Л. Міжнародний місячник шкільних бібліотек — 2013 в Україні / Лідія Поперечна // Шкільний бібліотечно-інформаційний центр. — 2013. — № 9. — С. 1–6. — (В електронних додатках до статті: Методичні рекомендації та інформаційні матеріали «Міжнародний день/місячник шкільних бібліотек» ; логотип Міжнародного місячника шкільних бібліотек; акровірш «Твоя шкільна бібліотека» до міжнародного місячника шкільних бібліотек; приклади оформлення книжкової закладки та буклету до місячника шкільних бібліотек)

1 Детальніше про це читайте в статті: Колосай, Л. А. Міжнародний день шкільних бібліотек тепер і в Україні! : [Досвід бібліотек м. Славутича Київської обл.] / Л. А. Колосай, Т. Е. Ярова // Шк. б-ка плюс. — 2008. — № 21. — С. 7–9.
2 Круглий стіл «Шкільна бібліотека — запорука успішного навчання» (ТРК «Славутич», жовтень 2007) [Електронний ресурс] : [відео] // YouTube.ua. — Режим доступу: http://www.youtube.com/watch?v=dEUyWAdcPSY&feature=youtu.be. — Назва з екрана. — (Дата звернення 29.08.2013).
3 Див. статтю Тимченко, К. Освітянські бібліотеки — провідники читання : [досвід бібліотек м. Миколаєва з організації фестивалю «Школа. Бібліотека. Читач» / Катерина Тимченко // Шк. бібл.-інформ. центр. — 2011. — № 9. — С. 9–15.
4 Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 20122021 роки [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf. Назва з екрана. (Дата звернення 19.08.2013).
5 Наказ МОНмолодьспорту України «Про вдосконалення діяльності бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів» від 06 лютого 2012 р. № 111 (на виконання резолюції Першого віце-премєр-міністра України Андрія Клюєва від 30 вересня 2011 р. № 43941/1/1/1-11).
Просмотров: 2451 | Добавил: Яна | Рейтинг: 5.0/4 |
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Реєстрація | Вхід ]
Меню сайту
Форма входу
Календар 2007
«  Вересень 2013  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Пошук
Наші друзі

 
 
 
 
Каталог@Mail.ru - каталог ресурсов интернет Отрок.ua - Православный журнал для молодёжи  
Статистика
Опитування
Чи може інформація із Internet замінити користування бібліотеками?
Всього відповідей: 647
Міні-чат
Copyright MyCorp © 2016