Пропозиції щодо
першочергових рішень
новопризначеного Міністра освіти
і науки України
27 лютого 2014 року Верховна Рада України призначила
Міністром освіти і науки України Сергія Квіта. Працівники освітянських
бібліотек покладають великі надії на позитивні системні зміни, зокрема й у
підходах до формування державної політики реформування бібліотечних установ
освітянської галузі.
У сфері впливу Міністерства освіти і науки України
перебуває значна кількість бібліотек:
загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних навчальних
закладів, вищих навчальних закладів І–ІІ та ІІІ–ІV р. а. Однак в Україні відсутня
будь-яка офіційна та достовірна інформація щодо їх кількості, умов
функціонування, кадрового та інформаційного потенціалу, а також їхніх потреб.
Це свідчення того, що впродовж багатьох попередніх років Міністерство освіти і
науки України фактично ігнорувало вимоги ст. 24 Закону України «Про бібліотеки
і бібліотечну справу» щодо державного керівництва підвідомчими йому
бібліотеками.
З огляду на означене вище бібліотекарі освітянських
бібліотек вносять на розгляд Міністра освіти і науки України Сергія Квіта такі
пропозиції:
1.
Переглянути державні
освітні стандарти з метою внесення змін, що стосуються формування медіа- та
інформаційної грамотності учнів.
2.
Унести зміни до
Закону «Про загальну середню освіту» щодо вимог до бібліотечно-інформаційного
та ресурсного забезпечення освіти різних рівнів, статусу шкільної бібліотеки та
бібліотечних працівників, які в них працюють.
3.
Ужити заходів щодо
актуалізації бібліотечно-бібліографічного напряму позашкільної освіти,
передбаченого Законом України «Про позашкільну освіту», надати бібліотекам
освітніх установ право реалізації навчальних програм із медіа- та
інформаційно-бібліотечної грамотності, культури читання.
4.
Сформувати
в складі Міністерства освіти і науки України структурний підрозділ для
забезпечення державної підтримки освітянських, зокрема шкільних, бібліотек; запровадити
систему статистичної звітності бібліотек загальноосвітніх, позашкільних і
професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів І–ІІ та
ІІІ–ІV р. а.; з метою забезпечення реального впливу на формування
Міністерством освіти і науки України політики у сфері бібліотечної справи
сприяти створенню при Міністерстві громадської ради освітянських бібліотек.
5.
Здійснити
моніторинг реального стану функціонування бібліотек загальноосвітніх навчальних
закладів, за його результатами розробити програму заходів із модернізації цих
бібліотек відповідно до потреб сучасної школи з інформаційно-ресурсного
забезпечення навчально-виховного процесу.
6.
Забезпечити
фінансування витрат на поповнення фондів шкільних бібліотек, окрім підручників,
художньою літературою, літературою для додаткового читання, електронними та
періодичними виданнями.
7.
Напрацювати нові
підходи до системи підручникотворення, надання грифів, управління бібліотечними
фондами навчальної літератури, що видаються за кошти державного бюджету:
формування замовлення, централізованого обліку (електронного) і використання.
8.
Урегулювати,
відповідно до міжнародних стандартів, порядок використання у навчально-виховному
процесі навчальних видань, знявши необґрунтовані обмеження.
Л. А. Поперечна,
головний редактор журналу «Шкільний
бібліотечно-інформаційний центр»,
голова Славутицької асоціації
шкільних бібліотекарів,
відмінник освіти України
|