Рольова дискусія "У бібліотеці"
Дана вправа спрямована на відпрацювання навичок ділового спілкування, насамперед спілкування персоналу бібліотеки з учнями. Учасникам тренінгу роздаються рольові інструкції, написані на картках.
1. "Ви — завідувач бібліотеки. Учениця А. уже втретє поспіль вчасно не повернула Вам підручник з історії, який саме зараз часто запитують. Цього разу вона зателефонувала Вам і, пославшись на серйозну хворобу, попрохала відтермінувати повернення книги. Тепер Ви йдете по коридору і бачите — ось тобі й маєш! — саме цю дівчину, яка весело розмовляє з якимось хлопцем. Ви підходите і кажете: ..."
2. "Ви — бібліотекар. Вашу увагу привернула розмова на підвищених тонах, що відбувається між ученицею та вчителькою географії в читальному залі. Вас обурює як те, що люди голосно розмовляють у читальному залі, так і те, що учениця сперечається з вчителем. Ви підходите і кажете: ..."
3. "Ви — учениця 8-го класу. Нещодавно з Вами трапилася неприємність: Ви загубили бібліотечну книгу (підручник з історії). Вам дозволили відтермінувати її повернення, але не надовго. Тому Ви, будучи в читальному залі, вирішили підійти до свого одногрупника, приємного хлопця, у якого Ви колись бачили саме такий підручник. Щойно Ви встигли запитати його, де можна придбати цю книгу, як відразу ж до Вас підійшла завідувач бібліотеки і почала висловлювати претензії. Ви відповіли їй: ..."
4. "Ви — учениця 10-го класу. У Вас завтра контрольна робота з історії, і Вам терміново потрібен підручник. Ви звернулися до бібліотеки і — уже вкотре! — почули у відповідь, що всі підручники видані. У Вас виникли сумніви, чи це правда, адже Ви звертаєтеся уже не вперше. Ви хотіли поговорити з завідувачем бібліотеки, але її саме зараз немає на своєму робочому місці. Ви заходите до читального залу (може, хоча б тут є потрібний підручник?) і раптом її бачите. Ви підходите до неї і кажете: ..."
5. "Ви — учениця 11-го класу. У Вас зараз має бути дуже важливий семінар, де Вам доведеться відповідати. Є кілька хвилин (доки триває перерва), щоб прочитати у читальному залі потрібний Вам розділ книги. Але Вам заважає читати група учнів та працівників бібліотеки, які починають з'ясовувати стосунки з незрозумілого приводу. Ви кажете їм: ..."
6. "Ви — бібліотекар. До бібліотеки завітав підліток, і він просить дати почитати щось таке (краще Гаррі Поттера). Всі ваші пропозиції відкидає, промовляючи при цьому “нудьга”, “вчорашній день”, “дитячий садок”. Ваші дії? "
Після взаємодії, зумовленої рольовими інструкціями, відбувається обговорення, надання зворотного зв'язку і пошук оптимальних моделей поведінки для кожного персонажа.