Інформаційні компетентності – обов’язковий актив учня сучасної школи
Інформаційна компетентність – це добра обізнаність у світі інформації. Як зазначено в «Концепції загальної середньої освіти (12-річна школа)", освіта ХХІ ст. – це освіта для людини. ЇЇ стрижень – розвиваюча, культуротворча домінанта, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем, прагне змінити на краще своє життя своєї країни.
Важливою складової нової парадигми освіти є ідея неперервного навчання, що охоплює усі форми, типи та рівні навчальної діяльності. Реалізація ідеї неперервного навчання спрямована на подолання головної суперечності сучасної системи освіти – суперечності між стрімкими темпами збільшення обсягів інформації у світі та обмеження можливостями їх засвоювання людиною. Ця суперечність спонукає навчальні заклади формувати в учнів уміння вчитися, знаходити інформацію, критично її оцінювати і творчо використовувати, тобто формувати в них інформаційну культуру.
Інформаційна культура – це сукупність духовних цінностей у сфері інформаційних відносин, створених людством упродовж його історії. Сучасні вчені і практики вважають, що загальний стан інформаційної культури учнівської молоді не можна визначити задовільним. На уроках з одного предмета вони не вміють застосовувати знання, набуті на уроках з інших предметів. Як правило, випускники шкіл виявляються безпорадними, розв’зуючи типові інформаційні завдання: не знаютьскладу бібліотечних каталогів і картотек, їх спецефічних особливостей під час пошуку інформації, не обізнані з алгоритмами розв’язання пошукових завдань. Не володіють методикою виконання інформаційних запитів, не спроможні грамотно оформити результати пошуку, тощо. Найбільш тривожним симптомом, що характерезує низький рівень інформаційної культури школярів, є те, що вони не визнають власної некомпетнтності в галузі інформаційної діяльності. Не уявляють цінності спеціальних знань і навичок інформаційного самообслуговування, не розуміють, яку реальну допомогу ці знання та навички можуть надати їм у різних сферах практичноїдіяльності: навчальній, науково-дослідній, самоосвітній, на дозвіллі.
У наш час, через стрімке збільшення обсягів інформації, шкільні посібники з будь-якого предмета не можуть вмістити всі наявні відомості. Більш того, інформація швидко застаріває, і не варто розраховувати на те, що набуті знання будуть актуальними упродовж кількох десятиліть, «багажем на все життя». І тому згідно особисто-орієнтованого навчання і власного досвіду підготовки до уроків, учень повинен самостійно набувати нові знання, використовувати всю різноманітність інформаційних ресурсів, зокрема друковане слово, аудіо- та відео матеріали, електронні мережі, а саме:
1. Знати джерела навчальної інформації
2. Швидко знаходити у «Змісті» необхідну сторінку.
3. Знаходити у «Вступі» необхідну інформацію, як працювати з нею.
4. Орієнтуватись у шрифтових виділеннях і рубрикаціях, додатках.
5. Працювати з термінологічним покажчиком.
6. Усвідомлено працювати з додатками.
7. З’ясувати роль колонтитула.
8. Відповідно до логіки викладення інформації складати план-конспект.
9. Відповідно до теми цілеспрямувати свою пізнавальну діяльність.
10. Аналізуючи прочитане, поділяти надану інформацію на основну та другорядну.
11. Слідкувати за логікою викладення автором думки, знаходити головне у прочитаному.
12. Коментувати прочитане.
13. Занотувати важливі думки, висловлювання, цитати.
14. Конспектувати прочитане своїми словами.
15. Знаходити фактичні помилки у відповідях однокласників.
16. Переказувати прочитане своїми словами.
17. Розподіляти текст на змістові частини.
18. Ставити запитання, відповідно до прочитаного.
19. Робити висновки.
20. Встановлювати міжтемні зв’язки у прочитаному.
21. Обгрунтовувати відповідь.
22. Встановлювати причино-наслідкові зв’язки у процесах життєдіяльності.
На практиці ці вміння вирішуються через різноманітні за змістом і формою заходи: бесіди, консультації для учнів на уроці та в бібліотеці, використання пам’яток:
- «Як працювати з підручником»
- «Як читати книгу»
- «Як скласти план, тези, конспект»
- «Як скласти план тексту підручника»
- «Як читати науково-популярну книгу»
- «Як читати газету»
- «Як користуватися довідковою літературою»
- «Як працювати з текстом параграфа»
- «Як написати реферат»
- «Як формувати інформаційну компетентність»
«Як формувати інформаційну компетентність сучасного учня»
- сформувати міцні базові знання учня;
- навчити, де учень може знайти необхідну йому інформацію з теми;
- сформувати вміння застосовувати необхідні новітні інформаційні технології;
- розвинути в учнів уміння відфільтровувати тільки актуальну та корисну інформацію;
- формувати вміння аналізувати інформацію, помічати закономірності та використовувати їх, прогнозувати й робити висновки;
- сформувати вміння на основі аналізу попередньої інформації формувати власну точку зору;
- сформувати вміння генерувати оригінальні думки та ідеї;
- сформувати вміння реалізовувати на практиці на основі власних ідей нові розробки, технології, пристрої тощо.
Звичайно, що вчитель –предметник на своїх уроках має сформувати у дітей усі ці прийоми інтелектуальної роботи, з тим, щоб набуті знання діти могли використовувати під час самостійної їхньої діяльності такої як:
- написання повідомлень, рефератів;
- написання власної анотації до навчального посібника, для зацікавлення інших учнів.
Бібліотекар або вчитель збирає повідомлення, реферати, анотації і створює їх виставку в кабінеті або в бібліотеці.
В м.Славутич створили бібліотечно-інформаціний центр, де учні та дорослі мають змогу знаходити інформацію в книжках та всесвітній мережі Інтернет. Учні 2 школи вже протягом останніх років тісно співпрацюють з БІЦ. Уроки інформатики проходять в компьютерному класі БІЦ, де учні вчать предмет на високому рівні, а також безкоштовно користуються мережею Інтернет, для накопичення інформації.
Насамкінець хотілося б сказати, що проблема навчання учнів раціонально працювати з інформацією, формування їхньої інформаційної культури повинна хвилювати весь педагогічний колектив сучасної школи, мета якої – дати суспільству всебічно розвинену, інформовану, освічену людину, яка має жити в ХХІ ст. і працювати на його користь. «Хто володіє інформацією – той володіє світом».
Марина Панчошна,
Учениця 11-А класу Славутицької ЗОШ № 2