Читання – це багатогранне, але цілісне явище, яке пронизує усю систему виховання і освіти. Виховання висококваліфікованого читача – потреба часу. Дитяче читання називають інтелектуальним ресурсом країни, головним резервом людського потенціалу нації. Проте сьогодні спостерігається неузгодженість між реальним рівнем культури читання і об’єктивними вимогами до якості читання, яке може забезпечувати успішну освіту, професійну діяльність і розвиток особистості.
На думку учасників конференції, типовими причинами збайдужіння школярів до книги є трафаретний, нудний аналіз художніх творів на уроках літератури; невміння читати, а ще більш уявляти, співпереживати й осмислювати прочитане; невміння орієнтуватися у світі книги, вибирати щось цікаве для себе; вимога читати за програмою, гонитва за технікою читання; негативний вплив обмеження читацьких інтересів батьків тощо.
Вміння читати і розуміти прочитане мають загальнонавчальний характер, а їх сформованість в учнів сприяє ефективній навчальній діяльності з усіх предметів.
Недостатній розвиток читацьких умінь може призвести до серйозних труднощів у навчанні й стати причиною невстигання учнів. А належний рівень сформованості читацьких умінь – запорука життєвого успіху.
Необхідною передумовою покращення якості загальної середньої освіти є вимірювання сформованості читацьких умінь учнів. Адже уміння читати – здатність учнів використовувати зміст прочитаного для досягнення власних цілей, розвитку їх знань і можливостей, активної участі в житті суспільства.
Однак, незважаючи на те, що проблема читання привертає увагу педагогів, психологів, бібліотекарів і вихователів, дослідження сформованості читацьких умінь учнів загальноосвітніх навчальних закладів залишається поза увагою українських науковців.
Проблема читання учнів постійно знаходиться в полі зору методичного центру відділу освіти. Кожного року проводиться низка методичних заходів для різних категорій педагогічних працівників з даної проблеми. Відділом освіти досліджувались різні аспекти формування інформаційних умінь учнів.
В закладах освіти та бібліотечних установах міста накопичено значний досвід з організації різноманітних заходів та акцій щодо залучення учнів до читання, формування інформаційно компетентної особистості.
Водночас, учасники конференції відзначили, що сучасна загальноосвітня школа недостатньо використовує читання як важливий засіб інтелектуального, соціального, духовного та естетичного розвитку підростаючого покоління і що назріла потреба у спеціальних заходах для розв’язання цієї проблеми.
Учасники конференції переконані, попереду велика методична робота, для здійснення якої необхідно усвідомити, що грамотне – в широкому розумінні – читання лежить в основі усієї діяльності людини, як в період навчання в школі, так і в майбутньому.
Результати обговорення проблеми дитячого читання, читацьких компетентностей дають можливість сформулювати практичні рекомендації керівникам навчальних закладів, вихователям, педагогам та бібліотекарям.
Методичному центру відділу освіти.
1. Розробити загальноміську програму для залучення дітей до читання, заходи якої об’єднуватимуть чотири ланки: сім’ю, дошкільний навчальний заклад, школу, бібліотеки.
2. Ширше впроваджувати акції, які підвищують престиж читання, наприклад “Дитяче книжкове журі”, “Захист читацького формуляру”, “Кращий читач року” тощо.
3. Підготувати науково-методичні рекомендації для вчителів різних категорій з питань формування в учнів культури читання.
4. Розробити систему методичних заходів, спрямованих на підвищення професійної майстерності педагогічних працівників із новітніх навчальних технологій, що стосуються методики роботи з текстом.
5. Розробити технологічні карти контролю загальнонавчальних інформаційних умінь та навичок учнів, що формуються в процесі вивчення окремих навчальних дисциплін.
6. Створити творчу групу із вчителів та бібліотекарів з розробки критеріїв оцінювання читацької компетентності.
7. Запланувати обговорення даної проблеми на засіданнях міських методичних об’єднань.
8. Розробити тематику занять для педагогічних працівників різних категорій з методики формування пошукових здібностей та прийомів роботи учнів з різноманітними джерелами інформації.
9. Створити творчу групу з доопрацювання програми курсу “Основи інформаційної культури” для учнів 5-6 класів (автор Л.А.Колосай) та забезпечити її схвалення у відповідному порядку.
Адміністрації загальноосвітніх навчальних закладів
1. Здійснювати пошук позабюджетних джерел комплектування бібліотек навчальних закладів новою науково-популярною, довідковою та художньою літературою.
2. Передбачити розгляд матеріалів конференції на засіданнях шкільних методичних об’єднань.
3. Включити до планів внутрішкільного контролю вивчення рівня сформованості читацьких та навчально-інформаційних умінь учнів.
4. Забезпечити системний підхід до формування в учнів бібліотечно-бібліографічної грамотності та культури читання через організацію гурткового та факультативного навчання.
5. Провести дослідження рівня готовності вчителів до формування в учнів читацьких та інформаційних умінь учнів та організувати цикл методичних заходів, спрямованих на підвищення інформаційної культури педагогічних працівників.
Педагогічним працівникам навчальних закладів
1. Учителям початкових класів на уроках з усіх предметів систематично проводити роботу щодо підвищення якості читання школярів. Формувати в учнів читацьку самостійність шляхом заохочення учнів до самостійного визначення питань проблемного характеру, висловлення власних гіпотез, міркувань щодо прочитаного.
2. Вчителям-предметникам ширше і сміливіше впроваджувати в практику застосування форм і методів навчання, покликаних забезпечувати формування навичок опрацювання навчальної літератури, вміння інтегрувати інформацію, отриману з друкованих та електронних джерел, залучати учнів до читання наукової літератури, публіцистики, періодичних видань, творів української та світової літератури.
3. Використовувати всі можливості в позаурочний час щодо залучення учнів до читання.
4. Проводити різні форми роботи з батьками, знайомлячи їх із методами, що сприяють розвитку читацьких інтересів дітей.
5. Розробити та активно застосовувати в практичній діяльності систему творчих текстових завдань, спрямованих на формування комунікативних та навчально-інформаційних умінь і навичок.
6. Проаналізувати наявні бібліотечні фонди з метою укладання списків рекомендованої літератури на допомогу вивченню шкільних предметів. Практикувати проведення уроків позакласного читання з природничих та суспільних дисциплін.
Бібліотекарям навчальних закладів
1. Забезпечити оптимальне інформаційно-бібліографічне забезпечення вивчення навчальних предметів, передбачивши:
- створення бібліографічної бази даних з шкільних предметів (картотеки на допомогу засвоєнню знань, списки літератури для позакласного читання, перелік періодичних видань тощо);
- максимальне охоплення учнівських колективів заняттями з бібліотечно-бібліографічної та інформаційної культури;
- консультування вчителів з питань керівництва читанням учнів та формування в них читацьких умінь;
- активізацію популяризації періодичних видань для учнів;
- інформування педагогічного колективу поряд із інформуванням про нові фахові видання, про дитячу літературу з предмету;
- забезпечення навчальних кабінетів відповідною літературою, та оформленням стендів “Радимо прочитати до уроку”.