Про проведення місячника книжки
“Від книги до світла, до знань, до життя”
в загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних закладах освіти в 2009 році ”
Методичні рекомендації
керівникам закладів освіти, класним керівникам, шкільним бібліотекарям
Міський методичний центр пропонує загальноосвітнім, дошкільним та позашкільним закладам освіти провести протягом березня 2009 р. загальноміську акцію місячник книжки під єдиним гаслом: “Народжені в Україні!”, спрямовану на відзначення 100-річчя від дня народження Марії Приймаченко, 150-річчя від дня народження Шолом-Алейхема, 195-річчя від дня народження Тараса Григоровича Шевченка, 200 річчя від дня народження Миколи Гоголя, 170-річчя від дня народження Павла Чубинського, виховання в учнів на прикладі життя і творчості великих українців почуття національної гідності, формування в них громадянської свідомості, патріотичних переконань, любові до своєї Батьківщини, збагачення їх духовного світу.
Враховуючи високу ефективність проведення такого комплексного виховного заходу як місячник книжки, пропонуємо зважено і з відповідальністю поставитися до його організації та забезпечити максимальне залучення учнівської, педагогічної та батьківської громадськості до участі в зазначеній акції.
2009 рік оголошено ЮНЕСКО Роком Миколи Гоголя.
2001-2010 рр. оголошені (2001) Генеральною Асамблеєю ООН Міжнародним десятиліттям світової культури та ненасилля в інтересах дітей планети.
2003-2012 рр. оголошені (2001) Генеральною Асамблеєю ООН Міжнародним десятиріччям грамотності: освіта для всіх.
2009 рік оголошено Роком молоді в Україні.
2009 рік оголошено Роком Марії Приймаченко.
2009 рік – ювілейний рік багатьох славетних постатей, серед яких:
- П.Чубинський – український історик, юрист, етнограф, фольклорист, економіст статист, правознавець, поет, перекладач, режисер, актор і педагог – автор слів Державного Гімну України;
- В.Біанкі, російський письменника, автор творів для дітей на науково-природичі теми;
- І.Крилов, російський письменник, байкар, журналіст, академік, видавець;
- Шолом-Алейхем, єврейський письменник, який жив і творив в Україні;
- Альберт Ейнштейн, німецький і американський фізик-теоретик, один з найбільших вчених усіх часів , лауреат Нобелівської премії 1921р.;
- В. Шекспір, англійський драматург і поет, майстер сонетів;
- П.Мирний, О.Бальзак, О.Пушкін, А.Ахматова, Е.Хемінгуей, П.Загребельний, Й.Гете, І.Котляревський, О.Довженко, П.Грабовський, Ф.Купер, М.Коцюбинський, М.Лермонтов, О.Вишня та інші.
Саме ці фактори і обумовили вибір тематичного та ідейного спрямування місячника книжки нинішнього березня.
Плануючи акцію, просимо керуватись Положенням про місячник книжки “Від книжки, до світла, до знань, до життя”, затвердженим відділом освіти у 1997 році та наказом відділу освіти від 27.02.2009 № 40 “Про місячник книжки”.
Місячник книжки багатогранний за змістом і широкий за віковим діапазоном комплексний захід, його ефективність значною мірою залежить від координації дій усіх учасників навчально-виховного процесу, зокрема від чіткого планування заходів та визначення конкретних завдань адміністрації школи, вчителів, бібліотекарів, учнівського та бібліотечного активів.
Головна мета місячника – стимулювання і підтримка читання, широке використання потужних можливостей літератури у вихованні підростаючого покоління.
Плануючи місячник, необхідно врахувати заходи, передбачені річними планами роботи, планами виховної роботи, шкільної бібліотеки, роботи ШМО, а також - знаменні та пам’ятні дати року. Слід, також, врахувати рекомендації міської науково-практичної конференції «Читання – шлях до успіху».
В дошкільних навчальних закладах в рамках місячника книги пропонуємо:
- організувати тижні з ознайомлення дошкільників з творчістю письменників, чиї твори рекомендовані чинними програмами з дошкільного виховання;
- залучити батьків вихованців ДНЗ та меценатів до акції «Подаруй книгу в групу»;
- провести вечір ігор-драматизацій «Мої улюблені казки»;
- організувати екскурсії до бібліотечно-інформаційного центру для дітей та юнацтва тощо.
Головним ініціатором, центром з організації та проведення місячника в загальноосвітньому навчальному закладі мусить стати бібліотека, навколо якої згуртовується бібліотечний актив учителів та учнів.
Загальне керівництво заходом доречно покласти на заступника директора з виховної роботи або іншого члена адміністрації на розсуд директора.
На початку місячника варто провести години спілкування в класних колективах на тему: “Народжені в Україні!”. На них класний керівник не лише ознайомить з метою і завданням місячника, а й запросить учнів внести пропозиції щодо організації конкретних заходів.
Зважаючи на високу актуальність теми місячника пропонуємо в педагогічних колективах організувати педагогічні читання, проблемні “круглі столи”, орієнтовані на вивчення та обговорення таких питань як:
- “Великі українці. Хто вони? ”;
- “ Шевченко, якого ми не знаємо”;
- “ Шевченко – поет європейської мислі” чи “ мужицький поет?”;
- “ Гоголь і читач ХХІ століття”;
- “Українська книга як фактор виховання, інтелектуального розвитку та духовного зростання читачів-дітей” тощо.
Перший тиждень пройде під гаслом: “На перехресті Музи й долі”. В ході цього тижня зазвичай організовуються шевченківські дні, проходять декади української та світової філології. Доречним тут буде вшанування митців-ювілярів, відзначення історичних пам’ятних дат тощо. Художня українська і світова література є потужним засобом впливу на формування свідомості і духовного світу дитини.
Бібліотека ознаменує ювілей Шевченка широкою експозицією літературно-художніх творів, ілюстрацій, витворів народного мистецтва.
Не зайвими будуть під час місячника книжки уроки позакласного читання, бібліотечно-бібліографічні заняття.
Вшановуючи поета, доцільно використати потенціал його творів і на інших уроках, як суспільно-гуманітарного так і природничого циклів. Для цього в бібліотеці слід зібрати матеріали відповідного змісту, а саме: «Шевченко і географія», «Поезія Шевченка на уроках історії», «Природа в творах Т.Г.Шевченка», «Музична Шевченкіана» тощо.
Творчість Т.Шевченка – невичерпне джерело мовознавчого матеріалу. Тому без його рядків не обійдуться свята української мови, лінгвістичні ігри, бесіди з культури мовлення тощо.
Конкурси на кращий реферат та твір-мініатюру «Мій Шевченко», «Мій Гоголь», інтелектуальні ігри, вікторини сприятимуть поглибленню знань, одержаних учнями на уроках.
Нинішній місячник книги стане фіналом низки заходів на ознаменування ювілею Миколи Гоголя, котрі в навчальних закладах проходять з минулого року. Гоголь і Україна невіддільні, мабуть, немає у шкільній програмі письменника, творчість якого справляла б такий потужний виховний вплив на молодь. Напередодні ювілею Гоголя важливо, щоби його якомога більше читали, щоби про нього говорили. Загальновідомо, що в середніх класах біографія письменника вивчається не в повному обсязі, а розглядаються лише окремі її фрагменти. Щоб зацікавити учня особистістю письменника варто підготувати заочну, а в ідеалі очну екскурсію гоголівськими місцями. Старшокласникам можна запропонувати виконати проект з підготовки науково-популярного викладу біографії ювіляра. В ході місячника доречно було б організувати фестиваль театральних постановок за творами письменника.
Другий тиждень, тиждень естетичного виховання “Святе мистецтво в пензлі чи пері” радимо спрямувати на ознайомлення учнів з досягненнями українського мистецтва. На ознаменування 100-річного ювілею української майстрині Марії Приймаченко, використовуючи ресурси мережі Інтернет, варто організувати для учнів віртуальні подорожі до галереї її мистецьких шедеврів «Казковий, фантастичний і чарівний світ Марії Приймаченко», «Дивосвіт Марії Примаченко», «Код наївної Марії» тощо. Бажаючі можуть взяти участь у «народному» конкурсі «Приймаченко і Я» (Україна молода. – 2009. – 19 січня).
На відзначення ювілею П. Чубинського пропонуємо таку тематику заходів:
- «З когорти національних світочів», «Людей і правду він любив», «Я син твій, нене Україно, народу парост я твого...», «Нескорений, величний Батько Гімну», «Тарасів побратим – Павло Чубинський», «Гімн Чубинського – символ духовної сили Української держави» і т.п.
В ході тижня українського мистецтва доречним буде прилучення дітей і учнівської молоді до мистецької спадщини Великого Кобзаря (див. джерела в рек. списку літератури).
Варто провести уроки музики, образотворчого мистецтва, поетично-музичні композиції («Дзвенять Кобзареві струни»), дитячі ранки («Тарасові березини») тощо.
Основа будь-яких заходів місячника, запорука успіху – це різнобічне опрацювання літератури, періодичної преси, творча співпраця бібліотекарів, учителів та учнів.
Шкільній практиці відомі найрізноманітніші форми і методи виховання учнів, як традиційні так і інноваційні. Радимо надавати перевагу інтелектуальним нетрадиційним формам, як то: ситуаційно-рольові ігри, філософські бесіди, прес-конференції, “прес-діалог”, етичні діалоги, турніри, конференції, голосні читання, зустрічі з цікавими людьми тощо.
Вибираючи тему заходу, варто звернути увагу на те, щоб вона була цікавою, хвилювала його учасників. Головною умовою в підготовці є необхідність прочитати книгу, нарис, статтю тощо.
Під час проведення тижня шкільного підручника радимо зосередити увагу колективу на заходах, спрямованих на формування навичок раціонального читання, вміння працювати з джерелами навчальної інформації.
Водночас, необхідно вивчити стан збереження підручників (рейди “Як живеш, підручнику?”, експрес-інформації, відзначення бережливих учнів тощо).
Березень має стати фінальним у шкільному етапі міського огляду-конкурсу індивідуальних і колективних творчих проектів “Бібліотека ХХІ століття” в рамках Всеукраїнської акції “Живи, книго!”
Місячник книжки випереджає Всеукраїнський тиждень дитячої та юнацької книги, що відзначається під час весняних канікулах. Саме тому слід в останні дні чверті провести підсумкові заходи місячника, загальношкільне свято книги з відзначенням активних учасників та переможців. В рамках Всеукраїнського тижня дитячої та юнацької книги буде проведено заключний етап загальноміської олімпіади з інформаційної культури «БібліонІка». Нагадуємо, що відповідно до положення про олімпіаду слід завчасно домовитись із бібліотечно-інформаційним центром для дітей та юнацтва про проведення консультацій для команд-учасників.
Підсумовуючи вищезазначене, наголошуємо, що запропоновані рекомендації лише дають загальні орієнтири для організаторів місячника. Важливо, щоб заходи були педагогічно доцільно організовані, проводились з урахуванням місцевих умов і можливостей, були особистісно зорієнтовані, захоплювали учнів, допомагали їх виявити ініціативу, давали їх почуття радості від пошуку істини та результатів своєї діяльності.
Список рекомендованої літератури - ЧИТАТИ
Рекомендації підготовлено
методистом ММЦ Колосай Л.А. |