Круглий стіл
“СУЧАСНИЙ ІНФОРМАЦІЙНИЙ ПРОСТІР:
ВПЛИВ НА ВНУТРІШНІЙ СВІТ І ПОВЕДІНКУ ДИТИНИ”
"Захистимо права дітей на безпечний інформаційний простір!" - під таким гаслом пройшла зустріч за “круглим столом” 19 лютого у Славутицькому Загальноміському бібліотечно-інформаційному центрі, в роботі якого взяли участь бібліотекарі навчальних закладів, заступники директорів з виховної роботи, керівники методичних об’єднань класних керівників, шкільні психологи та представники батьківської громадськості міста.
Сучасне покоління бере участь у ґрунтовних змінах цивілізації, переходить від промислового етапу до інформаційного. Але поряд із привілеями, які ми отримуємо у зв’язку з цим переходом, виникає й ціла низка проблем. Наше суспільство потерпає від гендерної нерівності, підвищеної агресивності, пропаганди вживання тютюнових виробів, алкоголю, наркотиків, а також пропаганди ризикованої сексуальної поведінки. І насамперед ці “прояви прогресу” торкаються нашого майбутнього – дітей.
Громадськість провідних європейських країн вже давно звернула увагу на негативний вплив засобів масової інформації на психофізіологію, психіку та поведінку людини. Українці ж тільки-но почали помічати, що наш інформаційний простір заповнений демонстрацією антисоціальних проявів, які негативно впливають на підростаюче покоління, адже у дітей неусвідомлено міняються життєві настанови, світосприйняття, поведінкова модель. Значна частина людей взагалі ще не готова використовувати інформаційні системи у своєму повсякденному житті.
Отож, дуже важливо зараз привернути увагу української громадськості до проблеми захисту прав дітей та молоді на екологію інформаційного простору. Саме пошуку шляхів розв’язання цієї непростої проблеми була присвячена дискусія за “круглим столом” з теми “Сучасний інформаційний простір: вплив на внутрішній світ і поведінку дитини” (Програма і матеріали "круглого столу"). Захід організований Славутицькою асоціацією шкільних бібліотекарів (САШБ) та міським методичним центром.
У вступному слові голова САШБ Л.А. Колосай, окреслюючи мету даного зібрання, наголосила: люди, які причетні до виховання дітей, насамперед покликані не лише підготувати нове покоління до життя в сучасних інформаційних умовах, але й навчити його захищатися від сприйняття негативної інформації.
На розгляд учасників круглого столу були винесені такі питання:
- телебачення: інформаційний помічник, чи джерело агресії?
- діти в полоні реклами
- чим небезпечні комп’ютерні ігри?
- Інтернет, або “екологічний наркотик”
- електронні няні: добро чи зло?
На замовлення міського методичного центру Соціально-психологічним центром міста було проведено опитування учнів 7-10 класів з метою визначення пріоритетів у сфері інформування молоді. Результати дослідження були оголошені під час заходу Т.С. Дубиною, соціологом Соціально-психологічного центру. Вони виявилися не лише цікавими, але і несподіваними для усіх присутніх.
Виявилося, що 54 % опитаних взагалі не люблять читати і найпопулярнішими друкованими виданнями для них є молодіжні журнали; основні джерелами інформації для підлітків – це Інтернет, батьки та вчителі, а основна причина недостачі інформації – це відсутність бажання. Результати опитування прокоментував заступник директора Соціально-психологічного центру, практичний психолог Ю.Ф. Акименко.
Активну участь у організації заходу також взяли бібліотечні працівники шкіл міста, які надали фактичну інформацію по кожному із запропонованих питань. Виступаючі разом із визначенням позитивних аспектів сучасних інформаційних технологій акцентували увагу на їх шкідливості. Учасникам було легко сприйняти усю надану інформацію, оскільки кожен виступ супроводжувався змістовною електронною презентацією.
Завідуюча бібліотекою Славутицького ліцею Яна Іванова розкрила присутнім сутність негативних впливів телебачення, в основному наголосивши на сучасних мультиплікаційних фільмах, герої яких кардинально відрізняються від персонажів старих “радянських” мультиків. Присутні мали змогу на практиці порівняти та проаналізувати вигляд героїв, які подобаються сучасним дітям, з яких учні беруть приклад.
Завідуюча бібліотекою ЗОШ № 4 Наталія Дмитренко висвітлила проблему впливу реклами на дітей, показала її психологічний вплив на свідомість дитини та запропонувала шляхи переконання у її неправдивості; довела актуальність питання, оскільки цей невід’ємний атрибут нашого життя для більшості учнів є стресом.
Завідуюча бібліотекою ЗОШ № 3 Наталія Примаченко надала інформацію про вплив комп’ютерних ігор на підростаюче покоління та визначила ряд ознак, що з’являються у дитини, яка ними захоплюється. Адже ні для кого не секрет, що комп’ютерні ігри можуть бути джерелом деструктивної, антигромадянської поведінки і приводити до спалаху необґрунтованої агресії, а в деяких життєвих ситуаціях стати прикладом застосування жорстокості та насильства. Всі ці вияви їх негативізму були вдало проілюстровані.
Завідуюча бібліотекою ЗОШ № 1 Тетяна Ярова звернула увагу присутніх на вплив Інтернет, адже майже кожен школяр в останні роки більшу частину свого вільного часу проводить саме за комп’ютером, “відвідуючи” різноманітні сайти, черпаючи з них не лише позитивне, але й негативне, і при цьому не цікавиться подіями реального життя.
Всі повідомлення бібліотечних працівників були вдало доповнені інформацією Лідії Колосай, яка не лише виступила із вступним словом, але й знайшла чимало цікавих фактів по кожному аспекту теми.
Учасники обговорили проблемні питання та запропонували ряд рекомендацій, при виконанні яких хоч в деякій мірі вирішиться проблема негативного впливу інформації на сучасного школяра, а саме:
- підготувати методичні рекомендації для вчителів, щодо використання засобів масової інформації у навчальному процесі;
- розробити та активно проводити спеціальні навчальні заняття, тренінги, дискусії, спрямовані на формування в учнів критичного ставлення до засобів масової інформації;
- організувати проведення комплексу заходів, спрямованих на сім’ю, а саме: тематичні батьківські збори, психологічні тренінги тощо;
- залучати до просвітницької роботи фахівців інформаційної сфери, органи учнівського самоврядування, бібліотечні активи;
- організувати спеціальні телевізійні програми на місцевому телебаченні, та підготувати серію публікацій для місцевої газети “Теледень-Славутич”;
- організувати під час канікул колективні перегляди мульфільмів (виробництва радянських часів) для учнів початкової школи;
- розробити загальноміську комплексну програму підтримки читання, залучивши до її реалізації міські бібліотечно-інформаційні центри.
К.І.Дроздова,
методист з виховної роботи ММЦ відділу освіти
|