1. СТАН ІНФОРМАТИЗАЦІЇ МЕРЕЖІ БІБЛІОТЕК ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ УКРАЇНИ
У 1998 р. було прийнято Закон України «Про національну програму інформатизації». Одним з основних напрямів цієї програми є формування та розвиток інтелектуального потенціалу нації, удосконалення форм і змісту навчального процесу в закладах освіти, впровадження комп'ютерних методів навчання і тестування, що дасть можливість розв'язувати проблеми освіти на вищому рівні з урахуванням світових вимог, серед яких — індивідуалізація навчання, моніторинг якості знань, можливість враховувати психофізіологічні особливості кожної дитини. У 2001 р. постановою Президії АПН України було прийнято Концепцію інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп'ютеризації сільських шкіл. Основні положення цієї Концепції були покладені в основу Програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп'ютеризації сільських шкіл, яка впроваджується як складова частина Національної програми інформатизації, починаючи з 2003 року в Україні. Головною метою цієї Програми є підготовка підростаючого покоління до повноцінної життєдіяльності в інформатизованому суспільстві, підвищення якості, доступності та ефективності освіти.
У результаті виконання Національної програми інформатизації, Програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп'ютеризації сільських шкіл, регіональних програм і спонсорської допомоги в загальноосвітніх навчальних закладах України з'явилися сучасні комп'ютерні класи, обладнані виходом в Інтернет. В середньому по Україні комп'ютеризація загальноосвітніх навчальних закладів становить 75 відсотків, а у деяких містах і регіонах сягає 100 відсотків. Водночас комп'ютеризація бібліотек цих закладів у середньому дорівнює 1,75 відсотка, а в деяких регіонах — нулю. Відсутність у бібліотеках загальноосвітніх навчальних закладів сучасного інформаційно-комунікаційного обладнання й доступу до Інтернету не дає можливості учням набувати сучасних навичок пошуку, збирання, аналізу й використання інформації, які їм потрібні для життєтворчості, учителям — вести пошук потрібних їм інформаційних ресурсів у світовому просторі з допомогою сучасних електронних засобів.
У розвинутих країнах світу інформатизації бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів приділяється велика увага. У США, Канаді, Британії та інших країнах зусилля в цьому напрямі координують національні й регіональні асоціації шкільних бібліотек. Вони ж проводять заохочувальну роботу зі створення навчальних комп'ютерних посібників і баз даних в Інтернеті. Боротьба за рейтинг і вплив у галузі освітніх технологій змусила створювати доступні в Інтернеті електронні каталоги, індексні й повнотекстові бази даних (ОРАС, РгоQest, Егіх тощо). Розвинута система електронної доставки документів і телекомунікаційна інфраструктура створюють такі умови, за яких кожна нова публікація з фахових питань педагогіки й освіти без затримки стає доступною широкому загалу освітян. Діють численні агенції, які беруть на себе юридичне вирішення питань захисту авторських і суміжних прав, що виникають у зв'язку із створенням і розповсюдженням електронних копій документів. У світі з'явилися й активно поширюються навчальні посібники на нових мультимедійних носіях — СD і DVD-дисках. Шкільні медіацентри стають абонентами корпоративних електронних каталогів, користувачами електронних журналів і баз даних. Інтернет у розвинутих країнах давно вже -невід'ємна складова шкільних бібліотек. У результаті, змінюється характер надання бібліотечних послуг, з'являються додаткові умови для неперервної та відкритої освіти, можливості дистанційного навчання для учнів, педагогів і для самих бібліотекарів. Для підвищення інформаційної культури учнів і педагогів бібліотекарі-медіа-спеціалісти проводять спеціальні уроки в закладах освіти.
Сьогодні в Україні вже діють загальноосвгтні навчальні заклади, де бібліотеки трансформовано в шкільні бібліотечні інформаційні центри, які мають певні мультимедійні ресурси, вихід в Інтернет. Ще більше таких закладів розпочинає або планує розпочати роботу в цьому напрямі. Але всі ці процеси мають переважно стихійний характер, немає їх координації на державному і галузевому рівнях. Потреби шкільних бібліотек у новітніх інформаційно-комунікаційнйх технологіях не враховані у чинних національних і галузевих програмах.
2. МЕТА, ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ І ПРИНЦИПИ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ МЕРЕЖІ БІБЛІОТЕК ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
Мета інформатизації - реформувати систему роботи бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів шляхом їх комп'ютеризації, підвищивши тим самим їхню роль у навчально-виховному процесі, створивши умови, які сприятимуть наближенню рівня навчання до європейських і світових стандартів, забезпечивши умови для творчого пошуку учителів, інтелектуального і духовного розвитку здібностей учнів.
Пріоритетні напрями:
комп'ютеризація бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів, створення на їх базі бібліотечно-інформаційних ресурсних центрів;
інтеграція бібліотечно-інформаційних ресурсних центрів загальноосвітніх навчальних закладів у національний та світовий інформаційний простір;
підготовка та перепідготовка кадрів для роботи в умовах реформування і модернізації освіти.
Основними принципами інформатизації бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів є такі:
цілісність — передбачає створення цілісної самодостатньої структури як системної складової загального процесу інформатизації середньої освіти України;
комплексність - полягає у системному розв'язанні проблем нормативно-правового, організаційно-кадрового, науково-методичного, матеріально-технічного та інформаційного забезпечення процесу інформатизації бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів;
варіативність —дає змогу, для урахування специфічних ресурсних, кадрових та інших особливостей конкретних загальноосвітніх навчальних закладів, застосовувати різноманітні системні рішення за умови забезпечення ними інваріантів щодо стандартів освіти;
поліцентризм — передбачає актуалізацію місцевих ресурсів, створення і співпрацю регіональних центрів, становлення вільного ринку послуг, сприяючи тим самим демократизації підходів, долученню до ідей демократизму в ситуаціях конкурентності та змагальності в практиці інформатизації бібліотек;
відкритість — означає прийняття таких рішень, які не перешкоджатимуть внесенню на подальших етапах нових ідей, нових програмно-технічних та інформаційних засобів з появою на ринку інформаційно-комунікаційних технологій.
Реалізація принципів інформатизації мережі бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів України має сприяти забезпеченню конституційних прав громадян на вільний доступ до інформації, втіленню європейських стандартів освіти, здійсненню ідей, викладених у Маніфесті шкільних бібліотек ЮНЕСКО.
У результаті реалізації мети, напрямів інформатизації мережі бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів України має посилитися їхня роль у повноцінному інформаційному забезпеченні учасників навчально-виховного процесу, прискоритися їх інтеграція у світовий інформаційний простір. Інформатизація мережі бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів України сприятиме підвищенню рівня загальної середньої освіти в нашій державі, збагаченню духовного життя учасників навчально-виховного процесу, прискоренню інтеграції України до європейського і світового співтовариства.
3. ЗМІСТ І СТРУКТУРА ПРОЦЕСІВ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ МЕРЕЖІ БІБЛІОТЕК ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
Зміст процесів інформатизації бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів України повинен мати випереджувальний характер, зорієнтований на широке використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у діяльності бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів, нових ідей та світових досягнень у цій галузі.
Складовою структурного наповнення процесу інформатизації бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів мають стати бібліотечні інформаційні ресурсні центри загальноосвітніх навчальних закладів України та відповідна інфраструктура підтримки цих центрів.
Бібліотечні інформаційні ресурсні центри мають інтегрувати всю мультимедійну навчальну продукцію, яка надходить до загальноосвітніх навчальних закладів або створюється в них, забезпечувати її інвентаризацію, належне зберігання та надання в користування.
Інфраструктура підтримки повинна передбачати науково-методичне забезпечення бібліотечних інформаційних ресурсних центрів загальноосвітніх навчальних закладів України, створення й актуалізацію баз даних, а, в перспективі, банків знань, певні зв'язки із структурами, що забезпечують сервісне обслуговування інформаційно-комунікаційних засобів.
Головними складовими інфраструктури підтримки мають стати державний галузевий та регіональні інформаційні ресурсні центри мережі бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів України.
Завданням державного галузевого інформаційного ресурсного центру є розробка наукового та нормативно-методичного забезпечення процесів інформатизації мережі бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів України, виконання, координація та моніторинг робіт із створення й актуалізації індексних та повнотекстових освітніх баз даних, банків знань, зведеного галузевого електронного каталогу, встановлення корпоративних зв'язків з провідними бібліотеками України і світу.
Функції державного галузевого інформаційного ресурсного центру мережі бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів повинна виконувати Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В.О.Сухомлинського.
Перед регіональними інформаційними ресурсними центрами ставиться завдання актуалізації місцевих інформаційних ресурсів, методичного та кадрового забезпечення процесів інформатизації бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів. Регіональні інформаційні ресурсні центри мережі бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів мають бути створені на засадах поліцентризму й варіативності на базі Львівської обласної та Миколаївської науково-педагогічних бібліотек, бібліотек інститутів післядипломної педагогічної освіти та педагогічних університетів із залученням методичних кабінетів управлінь освіти держадміністрацій обласного, міського та районного рівнів під керівництвом обласних і міських управлінь освіти.
4. ШЛЯХИ ТА ЕТАПИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНЦЕПЦІЇ
Концепція реалізується завдяки створенню й виконанню цільової програми, яка передбачає впровадження системи відповідних заходів і конкретних проектів, а також участь у чинних державних і галузевих програмах.
Реалізація Концепції потребує вирішення таких завдань:
розробка науково-методичного забезпечення й програми реалізації головних положень Концепції;
розробка відповідних моделей бібліотечних інформаційних ресурсних центрів загальноосвітніх навчальних закладів та впровадження на їх базі пілотних проектів у різних регіонах України для відпрацювання головних положень Концепції із залученням найбільш підготовлених загальноосвітніх навчальних закладів, методичних кабінетів регіональних управлінь освіти, інститутів післядипломної педагогічної освіти, наукових бібліотек освітянської мережі та провідних бібліотек педагогічних університетів;
науково-методичне забезпечення діяльності бібліотекарів-медіаспеціалістів у бібліотеках загальноосвітніх навчальних закладів з визначенням відповідних стандартів та професіограм щодо їх фахового рівня, участь у підготовці й перепідготовці таких фахівців з подальшою їх атестацією разом з Центральним інститутом післядипломної педагогічної освіти АПН України, Національним педагогічним університетом ім. М.П. Драгоманова та іншими вищими навчальними закладами педагогічного профілю;
створення зведеного галузевого електронного каталогу документів з педагогіко-психологічних питань на корпоративних засадах, із залученням для цього обласних та міських науково-педагогічних бібліотек та наукових бібліотек університетів педагогічного профілю;
розробка відповідного інформаційного та лінгвістичного забезпечення для вищезазначеного каталогу, включаючи авторитетний контроль індивідуальних і колективних авторів та предметних рубрик;
створення разом з МОН умов для доступу користувачів до цього каталогу засобами Інтернет; забезпечення можливості дистанційного замовлення й електронної доставки документів.
Етапи реалізації Концепції:
1. Розробка науково-методичного забезпечення і програми реалізації головних положень Концепції. Терміни виконання 2006 - 2008 рр.
2. Виконання пілотних проектів для відпрацювання основних засад науково-методичного забезпечення реалізації головних положень Концепції. Терміни виконання 2006 - 2008 рр.
3. Створення інфраструктури підтримки процесів інформатизації мережі бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів. Терміни виконання 2006 - 2010 рр.
4. Широкомасштабне тиражування рішень, отриманих підчас виконання пілотних проектів.
Терміни виконання 2007- 2010 рр.
ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Механізми фінансування процесів інформатизації бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів мають передбачати бюджетне фінансування базових проектів окремим рядком згідно з Національною програмою інформатизації України та залучення інших фінансових надходжень, не заборонених законодавством України.
Источник: http://www.library.edu-ua.net