МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ
І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
м. Київ
14 липня 2011 р. № 789
Про підсумки
Всеукраїнського конкурсу
«Шкільна бібліотека»
у 2010/2011 навчальному році
Відповідно
до наказів Міністерства освіти і науки України від 21.10.2009 № 956 «Про затвердження Умов організації та проведення щорiчної
Всеукраїнської акцiї «Живи, книго!» та від 02.11.2010. № 1044 «Про організацію та проведення Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека» у
2010/2011 навчальному році вперше проведено Всеукраїнський конкурс «Шкільна
бібліотека».
За результатами його проведення та на підставі рішення журі
НАКАЗУЮ:
1. Взяти до відома доповідну записку Інституту
інноваційних технологій і змісту освіти «Про підсумки проведення Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека»
у 2010/2011 навчальному році» згідно
з додатком 1.
2. Визнати
переможцями Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека» у 2010/2011 навчальному році учасників згідно з додатком
2.
3. Присвоїти
звання «Лауреат Всеукраїнського
конкурсу «Шкільна
бібліотека» у 2010/2011
навчальному році» учасникам згідно з додатком
3.
4. Міністру освіти і науки, молоді та спорту
Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних,
Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:
4.1. Проаналізувати результати проведення Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека» у 2010/2011 навчальному році та довести їх до
відома керівників місцевих органів
управління освітою та загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів.
4.2. Внести
подання про нагородження переможців, лауреатів та організаторів Конкурсу
відповідно до Положення про відомчі заохочувальні відзнаки Міністерства освіти
і науки України, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від
13.07.2007 № 605.
5. Інституту інноваційних технологій і змісту
освіти (Удод О.А.) внести подання Міністерству освіти і науки, молоді та спорту
України про нагородження переможців, лауреатів та організаторів Всеукраїнського
конкурсу «Шкільна
бібліотека» у 2010/2011
навчальному році відомчими відзнаками.
6. Контроль за виконанням наказу залишаю за
собою.
Заступник Міністра
Б. М. Жебровський
Додаток
1
до наказу Міністерства освіти і науки,
молоді та спорту України
від 14.07.2011 №789
Доповідна
записка
про
підсумки проведення Всеукраїнського конкурсу
«Шкільна
бібліотека» у 2010/2011 навчальному році
Відповідно до наказів Міністерства освіти і науки України від 21.10.2009 р. №956 «Про затвердження Умов організації та проведення щорiчної Всеукраїнської
акцiї «Живи, книго!» та від 02.11.2010 р. №1044 «Про організацію та проведення
Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека» у 2010/2011 навчальному році вперше
проведено Всеукраїнський конкурс «Шкільна бібліотека» (далі – Конкурс). Метою
цього заходу є популяризація кращого досвіду роботи шкільних бібліотек із
заохочення учнів до систематичного читання, підвищення рівня їх читацької
компетентності, формування бібліотечно-бібліографічної, інформаційної культури,
виховання бережного ставлення до книги; удосконалення творчих зв’язків і
співпраці бібліотечних працівників, керівників, педагогічних, учнівських
колективів загальноосвітніх навчальних закладів, батьків, методистів,
представників громадськості. Конкурс проводився у 6 номінаціях: «Компетентний читач»,
«Бібліотекар-дослідник», «Майстер бібліотечної справи», «Бібліотека ХХІ століття»,
«З комп’ютером на «Ти», «Методист-порадник».
На ІІІ-й Всеураїнський етап конкурсу
надійшло 142 роботи з 25 областей України, у тому числі з Вінницької (6), Волинської (5), Дніпропетровської (7), Донецької
(6), Закарпатської (5), Житомирської (7), Запорізької (6), Івано-Франківської
(4), Київської (6), Кіровоградської (4), Луганської (4), Львівської (4),
Миколаївської (5), Одеської (5), Тернопільської (6), Полтавської (6),
Рівненської (2), Сумської (4), Харківської (6), Херсонської (5), Хмельницької
(7), Черкаської (6), Чернівецької (4), Чернігівської (7) областей, Автономної
республіки Крим (6) та міст Києва (5) і Севастополя (4). З них у номінаціях: «Компетентний читач» - 31
робота; «Бібліотекар-дослідник» - 28
робіт; Майстер бібліотечної справи» - 27 робіт; «Бібліотека ХХІ століття»
- 20 робіт; «З комп’ютером на «Ти» - 19 робіт; «Методист-порадник» - 17
робіт.
У Всеукраїнському етапі конкурсу взяли
участь представники 59 загальноосвітніх
навчальних закладів нового типу, 37 міських загальноосвітніх навчальних
закладів, 22 загальноосвітні навчальні заклади із сільської місцевості, 5
загальноосвітніх шкіл-інтернатів, 1 позашкільний навчальний заклад «Центр
дитячої та юнацької творчості» м. Енергодара Запорізької області та 18
управлінь (відділів) освіти - переможці ІІ (обласного) етапу. Серед
учасників: шкільні бібліотекарі
(132); педагогічні працівники загальноосвітніх навчальних закладів (2); представники
керівництва загальноосвітніх позашкільних навчальних закладів (7); методисти
(17).
У матеріалах більшості конкурсантів
розкрито систему роботи в рамках заявленої номінації. Журі конкурсу відмітило підвищений
інтерес керівництва навчальним закладом до розвитку шкільної бібліотеки,
оновлення змісту, напрямів і форм роботи. В конкурсних матеріалах розкриті ефективні
моделі розвитку шкільної бібліотеки, особливості
досвіду роботи учасників, представлені кращі авторські розробки - бібліотечні
уроки, сценарії, літературні ігри, вікторини, презентації, методичні
рекомендації щодо формування бібліотечної, інформаційної, читацької культури
учнів та виховання у них бережного ставлення до книги, зокрема на основі
інформаційно-комунікаційних технологій. Ефективність цієї роботи забезпечується
моніторинговою діяльністю з вивчення читацьких інтересів та читацької активності
користувачів бібліотеки.
У всіх матеріалах,
представлених на конкурс, розкрита тісна співпраця між бібліотекарями, адміністрацією,
педагогічним колективом, батьками, громадськістю. Є приклади сприяння шкільних
бібліотек встановленню міжнародних зв’язків між професіоналами бібліотечної
справи.
Конкурсні матеріали у
номінації «Бібліотека ХХІ століття» відображають актуальні напрями
розвитку бібліотеки на сучасному етапі, презентують різні форми і методи
роботи. Особливий інтерес викликали у журі управлінські проекти представлені: Заінчковською
Л.В., Денисенко О.М. (Миколаївська обл.); Мітько Г.І., Куценко Т.І. (Харківська обл.); Науменко В. П. (Запорізька обл.); Письменною Л.К.,
Роботою Л.І. (Дніпропетровська
обл.) та матеріали Чумак Т.Л. (м. Київ); Ніколаєнко Г.С. (АРК), які мають теоретичну і
практичну значимість у процесі осучаснення шкільної
бібліотеки.
Аналіз поданих конкурсних
робіт у номінації «Бібліотекар-дослідник» свідчить про збільшення кількості
ініціативних бібліотекарів, які працюють над обраною науковою проблемою чи
використовують методи інформаційно-дослідницьких проектів, інтерактивні методи
і форми дослідницької роботи з учнями. Серед проблем, що досліджували
бібліотекарі вагому частку займають використання проектних технологій у роботі
з учнями, розвиток дослідницьких якостей учнів, краєзнавчо-пошукова робота, що
ґрунтується на засвоєнні історичних, соціально-економічних, духовно-культурних,
сімейно-родинних традиціях населення регіону. Журі відмітило, що у поданих
роботах матеріал структурований, чітко зазначені мета, завдання, поетапна
система роботи, впровадження отриманих результатів. Найвищу оцінку отримали
роботи: Давидова Л.Л. (Харківська обл.); Д’яченко Н.М. (Донецька обл.); Гичка
І.І. (Черкаська обл.); Калинюк Т.Л. (Хмельницька обл.); Семеренко С.І.
(Запорізька обл.); Хіміон Г.В. (Івано-Франківська обл.).
У номінації «Майстер
бібліотечної справи» учасники представили своєрідний кодекс професійної
майстерності. Він включає в себе презентацію особистості бібліотекаря, його
творчу індивідуальність, розкриває засоби створення в бібліотеці комфортного
середовища для користувачів, формування позитивної мотивації до читання. Водночас,
журі зазначає, що опис досвіду роботи більшості учасників не достатньо
розкриває особливості професії «бібліотекар» через особистість-конкурсанта. Такими,
що становлять професійний інтерес визнано роботи: Бородіної Н.В. (Кіровоградська
обл.), Дубровської Т.В. (Київська обл.), Запорожця О.О. (Харківська
обл.), Мархайчук М.В. (Хмельницька обл.), Мороз Л.В. (Волинська обл.), Олійник
О. Я. (Львівська обл).
Матеріали, представлені у
номінації «Компетентний читач» показали, що конкурсанти активно
використовують нестандартні форми проведення заходів з популяризації книги (проблемні
ситуації, ігрові технології, театралізовані форми). Вдало реалізовується
диференційований підхід до читача у формуванні інформаційної,
бібліотечно-бібліографічної та читацької культури. Особливий інтерес у журі викликали
роботи: Білоус Т.Д. (Хмельницька обл.); Горпинич Н.М. (Запорізька обл.); Карпій
К.Г., Коваленко О. (Київська обл.); Луценко І.Г. (Дніпропетровська обл.); Ружанської
Т.В. (Кіровоградська обл.); Стасюк Н.М. (Івано-Франківська обл.).
Високо оцінені конкурсні
матеріали представлені у номінації «З комп’ютером на «Ти», в яких
представлено вагомий досвід використання автоматизованих бібліотечних систем та
систем електронного обліку навчальної літератури, що забезпечують введення
електронних каталогів, документів обліку бібліотечного фонду, картотеки
користувачів бібліотекою, підвищення якості роботи з аналітично-синтетичної
обробки інформаційних ресурсів фонду бібліотеки, виховання медіакультури та
навчання бібліотечно-бібліографічної грамотності учнів. Інтерес викликають
розроблені програми, посібники, методичні рекомендації Бабенко Н.В. та ін. (Полтавська
обл.), Соловйової О.Є. (Запорізька обл.), Стасюк Н.М. (Івано-Франківська обл.),
Федоренко Л.П. (АРК) та інших. Більшість учасників презентують сайт шкільної бібліотеки
у інформаційному просторі мережі Інтернет. Показовим у впровадженні
інформаційно-комунікаційних технологій визнано досвід роботи: Литвин Н.В.
(Київська обл.); Лампіги А.В., Лосєвої Ю.Г. (Вінницька обл.); Савіцької Т.Л.
(Кіровоградська обл.); Соловйової О.Є., Підлісняк О.І. (Запорізька обл.);
Тимченко Г.Ф. (Харківська обл.); Федоренко Л.П. (АРК).
Особливу увагу привернули роботи
учасників у номінації «Методист-порадник». Вони
відзначаються чіткою системою методичної, організаційної, інформаційної роботи,
творчим підходом до розв’язання поставлених завдань, наявністю методичних
розробок, власною друкованою продукцією. Цінними є методичні розробки на допомогу працівникам
шкільних біблотек учасників: ВолощукТ.С. (Кіровоградська
обл.), Закус Г.В. (Львівська обл.), Іващенко Л.І. (Чернігівська обл.),
Федоренко Л.Ф. (Полтавська обл.). Загального схвалення заслуговує розробка Ситник В.Т. (Хмельницька обл.) щодо
соціально-психологічного практикуму з елементами тренінгу з питань формування
навичок ефективної взаємодії з користувачами та використання
бібліотерапевтичних методів в діяльності шкільних бібліотек. В своїй роботі
методисти широко використовують диференційований підхід та інтерактивні форми
роботи: майстер-класи, тренінги, ділові ігри, творчі лабораторії та інші.
Найвищу оцінку отримали роботи: Олейнікової І.Ю. (м. Севастополь); Осадчук Н.Ф.
(м. Київ); Пучкової Н.В. (Київська обл.); Ситник В.Т. (Хмельницька обл.);
Самохліб І.В. (Запорізька обл.); Федоренко Л.Ф. (Полтавська обл.).
Разом з тим журі відмітило слабкі сторони
поданих на ІІІ етап конкурсу матеріалів: недостатньо узагальнені і підкріплені
додатками окремі описи досвіду роботи, що не розкривають напрями діяльності
учасників в рамках номінації; занадто багато представлено організаційних
документів; невідповідність оформлення списку літератури встановленим вимогам,
відсутність в описі досвіду роботи посилання на першоджерела; неякісне
оформлення або відсутність електронних версій матеріалів роботи.
В цілому Всеукраїнський конкурс «Шкільна
бібліотека», що проводився в рамках щорічної Всеукраїнської акції «Живи, книго!»,
надав можливість учасникам продемонструвати свої навички, розкрити талант, як
фахівців у підвищенні статусу шкільної бібліотеки, роботі з популяризації книги, формуванні інформаційної,
бібліотечно-бібліографічної та читацької культури учнів, повернення книги в
родину. Він привернув увагу керівників, організаторів освіти, громадськості до
проблем діяльності шкільних бібліотек та сприяв пошуку шляхів їх вирішення. Враховуючи
вищезазначене журі внесло ряд пропозицій:
1) Розробити Положення про організацію і
проведення Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека», в якому визначити
проведення Конкурсу один раз на три роки.
2) Внести подання Міністерству освіти і
науки, молоді та спорту України про нагородження переможців, лауреатів та
організаторів Конкурсу відомчими відзнаками.
3) Обласним органам управління освіти врахувати роботу переможців, лауреатів та організаторів Конкурсу під час їх атестації.
Директор Інституту інноваційних
технологій
і змісту освіти О. А. Удод
Додаток 2
до наказу Міністерства
освіти і науки,
молоді та спорту України
від 14.07.2011 №789
Переможці
Всеукраїнського
конкурсу «Шкільна бібліотека»
у
2010/2011 навчальному році
У номінації «Бібліотека ХХІ
століття» - Заінчковська
Людмила Віталіївна, завідуюча бібліотекою, Денисенко Оксана Миколаївна, заступник
директора з науково-методичної роботи муніципального колегіуму Миколаївської
міської ради Миколаївської області.
У номінації
«Бібліотекар-дослідник» - Семеренко
Світлана Іванівна, завідуюча бібліотекою позашкільного
навчального закладу «Центр дитячої та юнацької творчості» м. Енергодара Запорізької
області.
У номінації «Майстер
бібліотечної справи» - Мархайчук
Марина Володимирівна, завідуюча інформаційно-бібліотечним центром навчально-виховного
комплексу «ЗОШ І-ІІІ ступенів, гімназії №5» м. Славути Хмельницької області.
У номінації «Компетентний читач»
- Горпинич Неля Владиславівна,
вчитель початкових класів комунального закладу "Комсомольський
навчально-виховний заклад І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад"
Гуляйпільської районної ради Запорізької області.
У номінації «З комп’ютером на «ТИ»
- Литвин
Наталія Василівна, завідуюча бібліотечно-інформаційним центром спеціалізованої
ЗОШ І-ІІІ ступенів №12 з поглибленим вивченням інформаційних технологій м. Білої
Церкви Київської області.
У номінації «Методист-порадник»
- Олейникова Ірина Юріївна,
методист вищої категорії інституту післядипломної освіти Севастопольського міського
гуманітарного університету.
Директор Інституту
інноваційних
технологій і змісту
освіти О. А. Удод
Додаток 3
до наказу Міністерства
освіти і науки,
молоді та спорту України
від 14.07.2011 №789
Присвоїти
звання
«Лауреат Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека»
у
2010/2011 навчальному році»
У номінації «Бібліотека ХХІ
століття»:
Мітько Галина Іванівна, завідуюча бібліотекою,
Куценко Тетяна Іванівна, директор ЗОШ І-ІІІ ступенів №37 Харківської міської
ради Харківської області.
Науменко Віктор Павлович, директор
комунального закладу «Гуляйпільська спеціалізована ЗОШ І-ІІІ ступенів» Гуляйпільської
районної ради Запорізької області.
Ніколаєнко Галина Степанівна,
завідуюча бібліотекою навчально-виховного комплексу Лівадійської сільської ради
м. Ялти Автономної Республіки Крим.
Письменна Людмила Капітонівна, заступник директора з
науково-методичної роботи, Робота Людмила Іванівна, бібліотекар навчально-виховного комплексу «Дивосвіт» м.
Жовті Води Дніпропетровської області.
Чумак Тетяна Леонідівна, завідуюча
бібліотекою гімназії № 48 Шевченківського району м. Києва.
У номінації «Бібліотекар-дослідник»:
Гичка Ірина Іванівна, бібліотекар
навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І ступеня - гімназія ім. В.Т. Сенатора» Смілянської
міської ради Черкаської області.
Давидова Людмила Леонідівна, бібліотекар
комунального закладу «Есхарівська спеціалізована школа-інтернат «Козацький
ліцей» Харківської області.
Калинюк Тетяна Леонідівна,
провідний бібліотекар навчально-виховного комплексу №17 м. Кам’янця-Подільського
Хмельницької області.
Хіміон Галина Василівна, завідуюча
бібліотекою Стримбівської ЗОШ І-ІІ ступенів Надвірнянської районної ради
Івано-Франківської області.
У номінації «Майстер
бібліотечної справи»:
Бородіна Наталія Василівна,
бібліотекар Павлиської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 імені В.О.Сухомлинського
Онуфріївської районної ради Кіровоградської області.
Дубровська Тетяна Вікторівна,
завідуюча бібліотекою спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів «Школа лінгвістики»
Бориспільської міської ради Київської області.
Запорожець Олена Олексіївна,
завідуюча бібліотекою ЗОШ І-ІІІ ступенів №111 Харківської міської ради.
Мороз Людмила Вікторівна,
бібліотекар Шкробівської ЗОШ І-ІІ ступенів Старовижівського району Волинської
області.
Олійник Ольга Ярославівна,
завідуюча бібліотекою Бродівської спеціалізованої ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2 з
вивченням англійської мови з 1-го класу Львівської області.
У номінації «Компетентний
читач»:
Біловус Тетяна Дмитрівна, завідуюча
інформаційно-бібліотечним центром, Сотник Наталія Миколаївна, бібліотекар ЗОШ
І-ІІІ ступенів № 1 м. Нетішина Хмельницької області.
Карпій Клавдія Григорівна, завідуюча бібліотекою,
Коваленко Олена Василівна, бібліотекар гімназії №1 м. Білої Церкви Київської
області.
Луценко Ірина Григорівна,
провідний бібліотекар Перещепинської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Новомосковського
району Дніпропетровської області.
Ружанська Тетяна Валентинівна,
бібліотекар навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
- дошкільний навчальний заклад» №3 Помічнянської міської ради Кіровоградської
області.
Стасюк Наталія Миколаївна,
завідуюча бібліотекою ЗОШ І-ІІІ ступенів №6 ім. І. Ревчука Івано-Франківської
міської ради Івано-Франківської області.
У номінації «З комп’ютером на
ТИ»:
Лампіга Алла Віталіївна, завідуюча
бібліотекою, Лосєва Юлія Ігорівна,
бібліотекар «Фізико-математичної гімназії №17» Вінницької міської ради
Вінницької області.
Савіцька Тетяна Леонідівна,
бібліотекар ЗОШ I-III ступенів №2
Новомиргородської районної ради
Кіровоградської області.
Соловйова Олена Євгенівна,
Підлісняк Ольга Іванівна, бібліотекарі навчально-виховного комплексу №16
«Дитячий садок-школа-ВУЗ» м. Мелітополя Запорізької області.
Тимченко Ганна Федорівна,
завідуюча бібліотекою ліцею мистецтв №133 Харківської міської ради.
Федоренко Лариса Павлівна,
провідний бібліотекар Артеківської спеціалізованої ЗОШ І-ІІІ ступенів з
поглибленим вивченням іноземних мов Ялтинської міської ради Автономної
Республіки Крим.
У номінації «Методист-порадник»:
Осадчук Наталія Федорівна,
методист з бібліотечних фондів управління освіти Деснянської районної державної
адміністрації м. Києва.
Пучкова Наталія Володимирівна,
методист з бібліотечних фондів районного методичного центру відділу освіти
Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області.
Самохліб Інна В’ячеславівна,
методист з інформаційного забезпечення Гуляйпільського районного методичного
кабінету Запорізької області.
Ситник Валентина Тадеушівна, методист
з бібліотечних фондів методичного кабінету відділу освіти Нетішинської міської
ради Хмельницької області.
Федоренко Лілія Федорівна,
методист з бібліотечних фондів міського методичного кабінету відділу освіти
виконавчого комітету Комсомольської міської ради Полтавської області.
Директор Інституту
інноваційних
технологій і змісту
освіти О. А. Удод