П'ятниця, 22.11.2024, 17:38
Вітаємо на сайті САШБ! Гость | RSS

Славутицька асоціація шкільних бібліотекарів

Методична скарбничка бібліотечного фахівця

Головна » Статьи » Сценарії бібліотечних заходів » Виховні години

МАНДРІВКА В СЛАВНОЗВІСНУ МУДРАГЕЛІЮ
"МАНДРІВКА В СЛАВНОЗВІСНУ МУДРАГЕЛІЮ"
Бібліотечний урок з теми
"Науково-пізнавальна література для молодших школярів"
  
 Лідія Андріївна Колосай,
методист ММЦ з бібліотечних фондів
м.Славутич
  
ТЕМА УРОКУ: Перші поняття про науково-популярну літературу. Як читати її. Особливості науково-популярної літератури.
  
МЕТА УРОКУ: Дати дітям поняття науково-художньої та науково-пізнавальної літератури; ознайомити з особливістю цієї літератури; зацікавити учнів науково-пізнавальною літературою, переконати їх у тому, що відповіді на різноманітні “чому” вони одержать саме з цих книжок
  
ФОРМА УРОКУ: МАНДРІВКА В СЛАВНОЗВІСНУ МУДРАГЕЛІЮ.
  
ДІЙОВІ ОСОБИ: Бібліотекар, Чомучко, Мудрило Перший і Останній, Слуги Чомучка: Як? Чому? Хто? Що? Де? Коли?
  
ОБЛАДНАННЯ: “Книжкова поличка Чомучка” (науково-художні, науково-пізнавальні, художні, енциклопедичні книги з передмовами, розгорнутим довідковим апаратом), “Пошта Чомучки”, рекомендаційні плакати.  
 
Х І Д  З А Н Я Т Т Я

Ознайомлення з книгами, розставленими на “книжковій полиці” Чомучка.
 
Бібліотекар: Як приємно бачити вас, любі діти, на зустрічі з книгою. Але сьогодні наша зустріч незвичайна. По-перше: ми сьогодні зустрічаємося із славнозвісним Чомучком.
 
Чомучко: Добрий день, любі друзі! Я теж дуже радий вас бачити. Мене чекає сьогодні нелегка робота. Моя поштова скринька доверху наповнилася вашими листами. Я маю прочитати кожного.
 
Бібліотекар: А по-друге: … Але не будемо поспішати. Усьому свій час.
 
Чомучко: Я прийшов сьогодні до вас не лише з поштовою скринькою.
 
Є шестеро у мене слуг
Проворних і прудких
І все, що бачу я навкруг
Все знаю я від них.
Вони по знаку моєму
З’являються завжди
А кличуть їх: Як і Чому,
Хто, Що, Де і Коли.
 
Мої слуги, як завжди зі мною. Вітайте їх, діти. А ще я приніс з собою свою книжкову полицю. На ній книжки. І сьогодні ми з ними ознайомимось. Цю справу я доручаю своєму бібліотекареві.
 
Бібліотекар: Я із задоволенням роздала б ці книжечки вам, діти. Але вони належать Славутицькому Королівству Мудрагелії. І щоб одержати дозвіл Мудрила Першого і Останнього на ці книги, треба виконати декілька завдань. Отож, помандруємо до країни Мудрагелії, а ті завдання, які перед нами поставить король Мудрило Перший і Останній виконаємо без проблем. Згода? Тоді в путь.
 
Завдання 1. Ознайомтеся з літературою, яка називається “науково- пізнавальною”. В цьому завданні я вам трішки допоможу. Ви вже четвертокласники, багато читаєте різних книг. Давайте згадаємо, з якими книжками ви вже знайомі! Коли ви були маленькими, що вам читали мами, бабусі?
 
Діти: Казки!
 
Бібліотекар: А що ви любите вивчати напам’ять?
 
Діти: Вірші!
 
Бібліотекар: А які жанри ми ще не назвали? Пригадайте!
 
Діти: Оповідання, байки, гуморески, повісті, романи.
 
Бібліотекар: Чудово. А як одним словом це все зветься?
 
Діти: Художні твори.
 
Бібліотекар: А чому вони художні?
 
Діти: (пояснюють)
 
Бібліотекар: Добре, діти. Все це художня література. Але ці книжечки, що стоять на поличці Чомучка – не художня література. А зараз ми спробуємо це довести. Рано вранці встає сонечко… “Де?”: Звідки встає? Ввечері сонечко сідає, зникає за краєм. “Де?”: Куди сховалося сонечко? По небу пливуть хмарки, високо, низько, пливуть собі, гнані вітром. “Де?”: Звідки і куди? Весною прилітають зграї пташок, а восени, перед настанням зими, відлітають… “Чому?: Куди? Чому?
 
А чи знаєте ви який великий світ, в якому ми живемо. І що вам відомо про нього і про Землю, на якій стоїть наш будинок, і по якій ви ходите? Знаєте ви про те, що Земля така велика, що коли в одних країнах сонце ясно світить над головою, в інших – темна пре-темна ніч і всі дивляться сни.
“Чому?: А чому сняться сни? Про все це вам ще належить дізнатись, почути вперше, подивуватися незвичайному, і я трішечки заздрю вам, адже у вас стільки цікавого попереду. І якщо ви хочете знати, ви можете знати. Якщо ви можете знати, ви будете знати. Якщо ви будете знати, захочуть знати вас. “Де?: Як же про це все дізнатись? Адже часто на наші “чому?” навіть тато і мама, а то і вчителька відповіді не знають.
 
Чомучко: Людина всього знати не може. А для цього в людини є вірні друзі – книжки. Вони знають все.
 
Бібліотекар: Правильно, Чомучку. Книга все знає і нас навчає. Зверніть увагу, діти, на прислів’я, що написані у вас на дошці. Прочитаємо їх. (Діти читають.) “Книга вчить, як на світі жить”. “Книжка – маленьке віконце, а через нього весь світ видно”. “Де розумом не дійду, то в книжці знайду”. “Не бійся, коли не знаєш: страшно, коли знати не хочеться”. От же, запам’ятаймо перше правило: На всі запитання: “Як?”, “Чому?”, “Хто?”, “Де?”, “Що?”, “Коли?” – відповіді дають книги”. Та книги це незвичайні. Їх називають науково-художніми, науково-пізнавальними.
 
Діти, може хтось здогадався, чому вони так називаються? Тоді я вам розповім. Всі ті явища, про які ви часто запитуєте вивчає наука. Те, що відбувається в природі вивчають природничі науки. Зможете назвати їх?
 
Діти: Природознавство, географія, зоологія, ботаніка, астрономія.
 
Бібліотекар: Правильно, діти. Те, що в техніці у нас відбувається, що створюється технікою вивчають науки технічні. І так далі. Але всі ці науки ви будете вчити значно пізніше. Наприклад, астрономію (науку про небесні тіла), ви вивчатимете аж у 10-му класі. А ви вже сьогодні хочете знати, чи далеко до сонця, чому сонце жовте? Тому й існує для молодших і середніх школярів науково-пізнавальна література, тобто література, яка допомагає дітям пізнавати науку, яка дохідливо, зрозуміло, популярно пояснює різні наукові поняття.
Діти, згадайте, можливо хтось із вас уже ознайомився з подібними книжками? Подивіться на книжкову поличку Чомучка. Є серед цих книжок ваші знайомі? Назвіть їх.
 
Діти: (Називають книжку з якою ознайомилися на уроках предмету “Я і Україна”). Юдин Г.Н. Главное Чудо света. – М.: Педагогика, 1991. – 160 с.: ил.
 
Бібліотекар: Розгляньмо ще раз цю книжку. І спробуймо сказати, що ж в ній особливого.
1. Відомості титульного аркуша (малюнки автора).
2. Зміст не в кінці, а перед текстом. Книга складається із розділів. Назви розділів – питальні речення. Відповіді на певні питання в певному розділі. Читати всю книгу не обов’язково.
3. Передмова. Книга для спільного читання батьків і дітей.
4. Малюнки. Їх багато, є схеми, фотографії. Малюнки гумористичні, допомагають дітям краще зрозуміти текст.
5. В тексті багато матеріалу, винесеного на поля, надрукованого курсивом – це коментар автора.
 
Отож давайте ще раз повторимо особливості науково-пізнавальної літератури:
 
- текст наукового стилю, вживаються терміни;
- розширений довідковий апарат (передмова, післямова, тлумачні словники, коментарі тощо);
- велика кількість ілюстрацій, їх різноманітність (малюнки, схеми, карти, фотографії, таблиці тощо).
 
Ми вже знаємо, що таке науково-пізнавальна література і в чому її особливості. Але Мудрило Перший і Останній ставить перед нами нове завдання:
 
Завдання 2. Дізнайтеся, хто пише науково-пізнавальні книжки?
 
(Бібліотекар роздає дітям книжки і вони дізнаються про авторів книг).
 
Бібліотекар: Правильно, діти. Автори науково-пізнавальних книжок не просто письменники, вони за професією вчені, науковці, інженери. Адже тільки вони можуть достовірно пояснити дітям різні наукові питання. Багатьох авторів науково-пізнавальних книжок ви вже знаєте. Хто може назвати?
 
Діти: (Називають) Віталій Біанкі, Микола Сладков, Гнат Майсренко, Іван Соколов-Микитов, Юрій Дмитрієв, Анатолій Дімаров.
 
Бібліотекар: Добре. Сьогодні ви познайомитесь ще з багатьма авторами. Про одного із них ми зараз з вами прочитаємо. Читає з передмови до книги: Воїнственський М.А. Ні пуху, ні пера!: Науково-художня книга: Для серед. та старш. шкіл. віку. Передмова Ю. Щербака; Худож. Оформ. Д.О. Заруби. – К.: Веселка, 1991. – 70 с.: 1л. А тепер ми маємо виконати такі завдання.
 
Завдання 3. Вивчіть інструкцію як читати науково-пізнавальну літературу. Читання може бути різним: перегляд, вибіркове читання, повне читання, вивчення.
 
1. Необхідно уважно проглянути книгу (починати слід з титульного аркушу, ознайомитися зі змістом книги, зрозуміти, з яких розділів вона складається, в якій послідовності розташовується матеріал, які є ілюстрації.
2. Слід уважно прочитати анотацію, передмову, вступ, післямову, висновки; це допоможе краще зрозуміти зміст, призначення і мету книжки, отримати пораду, як треба читати книгу.
3. Ознайомитися безпосередньо з основним текстом.
4. Читати треба досить уважно, вдумливо, по частинах.
5. Необхідно робити виписки, записи незрозумілих слів.
6. Після кожного розділу необхідно спитати себе, чи все зрозуміло, що треба перечитати ще раз.
7. Записати всі відповіді про прочитану книжку в “Читацький щоденник”.
 
Ви помітили, діти, що читання наукової і науково-пізнавальної літератури – це найкраща “розумова гімнастика”. І тому, хто добросовісно її виконує, вона приносить справжню насолоду. І тоді найскладніші книжки стають захопливими і доступними.
 
Завдання 4. Навчіться вибирати книжки, знаходити потрібну.
 
Діти: Ми вже вміємо вибирати. На книжкових полицях за темами, і також за ілюстрованою картотекою.
 
Бібліотекар: Я лише доповню. Ще можна вибирати книги за допомогою бібліографічних посібників. Наприклад: “В стране интересных уроков. Беседы о книгах для учащихся 5-6 классов.” – М.: Книжная палата, 1991. – 87 с. – (За страницами вашего учебника; Выпуск 27). Крім цього, вам можуть допомогти матеріали рубрик, які є в дитячих журналах: “Соняшник”, “Барвінок”, “Юний натураліст”, “Юний технік”. А ще ви добре знаєте збірники “Криничка”, “Джерельце”.В них ви знайдете розділи науково-пізнавальної літератури.
 
Мудрило Перший і Останній: Я бачу, що ви вже стали зовсім освіченими. Ви вже знаєте що таке науково-пізнавальна література, в чому її особливості, як її читати і де знаходити подібні книжки. Я вами дуже задоволений. І тому урочисто відкриваю перед вами багатства своєї славнозвісної країни Мудрагелії. Відкривай, Чомучку, свою поштову скриньку, давай відповіді на їхні запитання.
 
Чомучко: Дякую, Ваша Величносте. Нумо, слуги, до роботи. Будемо розбирати нашу пошту. Найчастіше запитують: “Чому трава зелена?” Загляньмо до багатотемної ілюстрованої картотеки. Якщо запитання про траву, це ж про природу (шукає в картотеці відповідну карточку, читає анотацію, знаходить книжку на полиці. Отож усі, хто питає: “Чому трава зелена?” знайдуть відповідь у цій книжці: Топачевський А.О. Майстерня флори: Наук.-худож. кн.: Для серед. 1 ст. шк. Віку / худож. І.О. Ком’яхова. – К.: Веселка, 1998. – 135 с.: 1 л.
 
Бібліотекар: Зроби, Чомусику, запис відомостей про цю книжку, щоб ті діти, які хочуть її прочитати, переписали. (Чомучко пише на дошці).
 
Чомучко: Наступне запитання від Ані Пастушиної. Вона запитує: “Коли і як виникло життя на Землі?” “Коли?”: Складне запитаннячко. Доведеться звернутися за допомогою до бібліотекаря.
 
Бібліотекар: Ось ми зараз переглянемо книжечки Чомучка і, може, знайдемо потрібну. Люрин І.Б., Уткін Н.С. Як розвивалося життя на Землі. – К.: Рад. школа, 1983. Мезенцев В. Енциклопедія чудес. Кн. 2. ч. 1. З пітьми віків. – 7 с. (розповідає про книги Володимира Мезенцева).
 
Чомучко: А от хтось із хлопчиків запитує: “Як дресирують тварин?” Хто мені буде допомагати шукати відповідь?
 
“Як?”: Є в Москві театр звірів імені В. Дурова, відомого дресирувальника. Він був ще і вченим. Про свою роботу він написав книжечку “Мої звірі”. Читайте її і ви навчитеся правильно дресирувати тварин.
 
Бібліотекар: А ще можна прочитати в книзі В. Мезенцева. Дуров В. Мои звери: Рассказы / Предисл. Н. Дуровой; Рис. Е. Рачева. – М.: Дет. лит., 1992. – 126 с.: ил. – (Шк. библиотека). Мезенцев В. Енциклопедія чудес. Кн. 2. – 197-198 с.
 
Чомучко: Маринка Корнійчик пише, що їй дуже хочеться знати, чому людина спить? Марина К.: Я вже дізналась. У мене є старший брат Юра. Він вчиться у дев’ятому класі, багато читає книжок і багато знає. Він мені пояснив, але я не дуже зрозуміла.
 
Бібліотекар: Тоді знову повернімося до наших пізнавальних книжок. Життя уві сні // Мезенцев В. Кн. 2. ч. 4
 
Чомучко: А ось який цікавий лист. Його надіслала зайчиха із сусіднього лісу. “Чому болять зуби у зайчика?” – запитує вона. А діти теж запитують: “Для чого потрібен біль?”
 
“Чому?” і “Де?” читають в ролях вірш М. Стельмаха “Чому у зайця не болять зуби?”. Джерельце. – К.: Рад. шк., 1989. – 134 с.; Життя без болю // Мезенцев В. Енциклопедія чудес. Кн. 3. – 73-74 с.
 
Чомучко: Наступне запитання таке: “Хто придумав назву “альбом”?
 
“Хто?”: (розмірковує) Альбом… Це іменник. А іменники вивчає мова. Значить книжку будемо шукати про мову. (Знаходить в картотеці потрібне картку, потім – книжку на полиці, а в книжці – відповідь). От і знайшли, де дізнатись. Прочитаємо і будемо знати.
 
Чомучко: Катя Колосай запитує: “Чому дерева скидають листя?”
 
“Чому?”: Я знайшов у збірнику “Джерельце” оповідання І. Прокопенка “Як берізка листя роздарувала?” (читає оповідання).
 
Бібліотекар: А тепер послухайте, як про це пишеться в іншій книжці. Тайна падолисту // Міщенко М. Дивосвіт. – К.: Веселка, 1993. – 135-138 с. (читає пояснення). Спробуймо порівняти ці два описи падолисту. Що в них спільне, а чим вони відрізняються (перший текст – художній, а другий – пізнавальний).
 
Чомучко: Пише листа Максим Клименок. Він питає: “Де спить взимку ведмідь?”
 
“Де?”: Де ж він спить, той ведмідь.
 
“Як?”: А я знаю. У барлозі. Про це я дізналась з оповідань І. Соколова-Микитова. Соколов-Микитов І. У барлозі. Ведмеже сімейство // Джерельце. – К.: Рад. шк., 1989. – 179-180 с. Бібліотекар: А ще про це можна прочитати в оповіданні Зимова сплячка // Міщенко М. Дивосвіт. – К.: Веселка, 1990. – 150-152 с.
 
Чомучко: Що таке “радіація”?
 
“Що?”: Я часто чую це слово, але не знаю, що воно означає. І тому я вернуся до книжечки Ігоря Жука “Діти і радіація”. Жук І. Діти і радіація: Науково-пізнавальні розповіді: Для серед. шк. віку. / Худ. Є. Корольков. – К.: Веселка, 1993. – 22 с.
 
Чомучко: Коли прокидається від сну природа?
 
“Коли?”: На це запитання шукаєте відповідь в пізнавальній книзі: Волкова А.С. Весна: Пізнавальні оповідання. Для мол. шк. віку. – К.: Грайлик, 1991.
 
Чомучко: А це, мабуть найцікавіше запитання: Хто створює телепередачу?
 
“Хто?”: (розмірковує) Телепередачі ми дивимось по телевізору. А телевізор - це техніка. Будемо шукати книгу про техніку. А ось і картка на книжку з телевізором на малюнку. Прочитаємо анотацію. О, знайшли. Це ж те, що потрібно (шукає книгу на полиці, показує дітям). Косач Ю. Чарівний кінескоп. – К.: Веселка, 1971. – 95 с.
 
Чомучко: Дякую, мої вірні слуги, вам за допомогу. В мене ще є багато запитань у скриньці, але час наш кінчається. Але я гадаю, що всі діти тепер знають, де і як шукати відповідь на свої запитання. Ваша Величносте, то я вже можу роздавати дітям книжки? Мудрило: Зачекайте. Ще є у мене до них запитання: ХИТРІ ЗАПИТАННЯ МУДРИЛА

1. Яке колесо під час руху не крутиться? /запасне/
2. Де вода стовпом стоїть? /у пляшці/
3. Які два займенника псують бруківку? /”я” і “ми”/
4. Що залишається в коробці, якщо з неї вийняти сірники? /дно/
5. Яка річка тече в роті? /Десна/
6. Який вузол не можна розв’язати? /залізничний/
7. Як написати в чотирьох клітках “суха трава”? /сіно/
 
Мудрило: Ось тепер усе. Дозвольте оголосити указ по королівству:
 
Я, Мудрило Перший і Останній урочисто проголошую:
1. Право кожного учня 4-Д класу ЗОШ № 3 м. Славутича користуватися книжковою поличкою Чомучка;
2. Оголошую конкурс на право називатися Почесним громадянином Славутицької Мудрагелії;
 
Умови конкурсу:
- нехай кожен з вас вибере книжечку, яка йому сподобалась;
- нехай прочитає її;
- зробить картку для класної ілюстративної картотеки;
- складе запитання-загадку за прочитаною книжкою.
 
Всім, хто блискуче впорається з цим завданням буде присвоєно звання Почесного громадянина Мудрагелії.
 
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
 
Давидов А. Про науково-художню літературу // Українська дитяча література. Хрестоматія. Т. 2. – 1992. – С. 19-20
Библиотечно-библиографические знания – школьникам. – М.: Книжная палата, 1989. – С. 36-38
Детские вопросы // Трембовольский Я.Л., Чекалов И.В. Ваше слово, эрудиты! – М.: Просвещение, 1990. – С.73-94
Ларіонова Є. Науково-популярна література для дітей та юнацтва // Українська мова і література в школі. – 1983. - № 5. – С. 15-17
Лев Ф. О науке – художественно // Детская литература. – М., 1971. – С. 223-230
Мукова Е. Межпредметные связи при работе с «Лесной газетой» В. Бианки как природоведческой энциклопедией // Начальная школа. - 1992. - № 2. – 36 с.
Недашковская З.П. Не терять в дороге «Почемучек» (о пропаганде научно-познавательной литературы в школьной библиотеке) // В помощь детским и школьным библиотекам. 1969. – М.: Книга, 1969. – С.43-57
Учбово-тематичний план занять з основ бібліотечно-бібліографічних знань для учнів 1-10 класи. На допомогу педагогічним колективам шкіл і бібліотекарям. – К., 1986. – С. 9-10
Хузе О.Ф. Актуальные проблемы руководства чтением детей // В помощь детским и школьным библиотекам. 1975. – М.: Книга, 1975. – С. 47-48
Чикмарев В. Под крышей великого дома: Обзор книг о лесе и его обитателях для школьников младшего возраста // Начальная школа. - 1993. - № 5. – С. 74-78
Чтение научной и научно-популярной книги // Чирва А. Книга в твоих руках. - М.: Просвещение, 1985. – С.76-79


Источник: http://www.sasl.at.ua
Категория: Виховні години | Добавил: admin (26.01.2008)
Просмотров: 7527 | Рейтинг: 1.0/2 |
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Реєстрація | Вхід ]
Меню сайту
Категории каталога
Виставки та експозиції [1]
Виховні години [23]
Форма входу
Пошук
Наші друзі

 
 
 
 
Каталог@Mail.ru - каталог ресурсов интернет Отрок.ua - Православный журнал для молодёжи  
Статистика
Опитування
Чи може інформація із Internet замінити користування бібліотеками?
Всього відповідей: 705
Міні-чат
Copyright MyCorp © 2024