Понеділок, 23.12.2024, 01:47
Вітаємо на сайті САШБ! Гость | RSS

Славутицька асоціація шкільних бібліотекарів

Методична скарбничка бібліотечного фахівця

Головна » Статьи » Організація роботи бібліотеки » Моделі бібліотек

Примірне положення про бібліотечно-інформаційний центр загальноосвітнього навчального закладу
ДНПБ України ім. В.О.Сухомлинського
  
Примірне положення про бібліотечно-інформаційний центр
загальноосвітнього навчального закладу
  
Проект
 
I. Загальні положення
 
1.1. Примірне положення про бібліотечно-інформаційний центр загальноосвітнього навчального закладу (далі Положення) визначає рівень базисних вимог до бібліотечно-інформаційного центру (далі БІЦ), який створюється на базі шкільної бібліотеки.
 
1.2. Дане положення рекомендоване для практичного застосування у загальноосвітніх навчальних закладах (далі ЗНЗ) I – IІІ рівнів, ЗНЗ з поглибленим вивченням окремих предметів, гімназіях, ліцеях, колегіумах, школах-інтернатах, школах для дітей з особливими потребами, вечірніх школах, школах-дитячих садках. Положення про БІЦ конкретного ЗНЗ складається на підставі даного Положення і затверджується керівником навчального закладу.
 
1.3. БІЦ є обов’язковим структурним підрозділом ЗНЗ, який здійснює бібліотечно-інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу, як в урочний, так і позаурочний час.
 
1.4. У своїй діяльності БІЦ керується Конституцією України, законами України, іншими чинними нормативно-правовими актами в галузі освіти й культури, Концепцією інформатизації мережі бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів України[1], регламентуючими документами місцевих органів управління освітою, рекомендаціями Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського, Статутом ЗНЗ, Положенням про БІЦ.
 
1.5. Статус «Бібліотечно-інформаційний центр» (без права юридичної особи) надається бібліотеці ЗНЗ наказом Засновника в особі директора навчального закладу.
 
1.6. Структура БІЦ розробляється індивідуально для кожного навчального закладу і включає в себе окрім традиційних для бібліотеки підрозділів (абонемент, читальний зал тощо) ще й аудіо-, відео-, комп’ютерні зони (відділи).
 
1.7. ЗНЗ забезпечує правові, організаційні, фінансові та матеріально-технічні умови, необхідні для функціонування БІЦ, зокрема:
 
необхідними службовими, виробничими приміщеннями, які відповідають структурі БІЦ, санітарно-гігієнічним вимогам, нормативам техніки безпеки та експлуатації комп’ютерної техніки;
фінансуванням (бюджетним, позабюджетним) на комплектування фондів БІЦ;
сучасною електронно-обчислювальною, телекомунікаційною, копіювально-множувальною технікою, необхідними програмними продуктами, виходом в Інтернет;
умовами, які гарантують зберігання фондів і обладнання БІЦ;
ремонтом і сервісним обслуговуванням технічних засобів та обладнання БІЦ;
бібліотечною технікою та канцелярськими приладами тощо.
 
1.8. Майно та приміщення БІЦ утримується ЗНЗ на умовах безстрокового і безоплатного користування та перебуває в його оперативному управлінні.
 
1.9. Фінансування БІЦ здійснюється за кошти Міністерства освіти і науки України, місцевих органів управління освітою, кошти благодійного батьківського фонду, спонсорські внески, кошти благодійних фондів.
 
1.10. Штатний розпис БІЦ формується на підставі обсягів його роботи з урахуванням «Тимчасових примірних норм часу на основні процеси бібліотечної роботи»[2] і затверджуються керівником навчального закладу.
 
1.11. Діяльність БІЦ відображається у Статуті ЗНЗ, перспективних та річних планах БІЦ і ЗНЗ.
 
1.12. Обслуговування користувачів БІЦ здійснюється відповідно до Правил користування БІЦ, розроблених на підставі «Типових правил користування бібліотеками в Україні», з урахуванням складу користувачів та спеціалізації ЗНЗ. Правила затверджуються керівником ЗНЗ.
 
1.13. При ліцензуванні ЗНЗ враховується матеріально-технічне забезпечення БІЦ, а також наявність у його фондах необхідної кількості підручників, методичних та довідкових видань на різних носіях інформації.
 
1.14. БІЦ ЗНЗ є складовою галузевої мережі освітянських бібліотек Міністерства освіти і науки України та Академії педагогічних наук України. Головним координаційним науково-методичним центром для БІЦ є Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського[3].
 
1.15. БІЦ у своїй роботі взаємодіє з педагогічним колективом і педагогічною радою ЗНЗ, громадськими об’єднаннями міста.
 
ІІ. Мета. Основні завдання БІЦ
 
БІЦ ЗНЗ сприяє реалізації державної політики в галузі освіти, наближення рівня навчання в ЗНЗ України до європейських і світових стандартів шляхом якісного бібліотечно-інформаційного забезпечення навчально виховного процесу і надання інформаційно-методичної допомоги учням і вчителям в оволодінні основами інформаційної культури.
 
ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ БІЦ:
 
2.1. Формування єдиного фонду бібліотечно-інформаційних ресурсів, який об’єднує спеціалізовані фонди (друкованої продукції, аудіо-, відео- та електронних матеріалів) з урахуванням інформаційних потреб учасників навчально-виховного процесу, специфіки та профілю навчального закладу.
 
2.2. Бібліотечно-інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу шляхом повного якісного і оперативного обслуговування всіх категорій користувачів БІЦ, впровадження сучасних інформаційних технологій, комп’ютеризації бібліотечно-інформаційних процесів, надання доступу до вітчизняних і світових інформаційних ресурсів через Інтернет та інформаційних ресурсів ЗНЗ Інтранет.
 
2.3. Сприяння у вихованні відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє використовувати набуті знання й уміння для творчого вирішення проблем, розвитку критичного мислення, обробки різноманітної інформації.
 
2.4. Підвищення професійного загальноосвітнього та культурного рівня вчителів та учнів. реалізація основних завдань БІЦ:
 
2.5. Комплектує єдиний універсальний бібліотечний фонд навчальною, довідковою, художньою, науково-популярною літературою та періодичними виданнями для учнів, науково-педагогічною, методичною, довідковою літературою і періодичними виданнями для педагогічних працівників, професійною літературою для бібліотечних працівників (як на традиційних, так і на електронних носіях інформації).
 
2.6. Формує фонд документів, які створюються у навчальному закладі (публікації та роботи педагогів, авторські проекти, наукові роботи та реферати учнів тощо).
 
2.7. Поповнює бібліотечний фонд за рахунок інформаційних ресурсів мережі Інтернет, бібліографічних та повнотекстових баз і банків даних інших закладів та організацій.
 
2.8. Забезпечує облік документів, які надійшли до фонду БІЦ або вибувають з нього, із застосуванням електронної системи обліку документів.
 
2.9. Організовує роботу щодо збереження бібліотечного фонду.
 
2.10. Здійснює аналітико-синтетичне опрацювання документів, що надійшли до фонду БІЦ.
 
2.11. Створює єдиний довідково-пошуковий апарат на наявні у БІЦ ресурси у традиційній та електронній формах.
 
2.12. Створює банк педагогічної інформації, як основи єдиної інформаційної служби навчального закладу, здійснює накопичення і систематизацію інформації з предметів, розділів, тем.
 
2.13. Веде електронний облік та базу даних користувачів.
 
2.14. Забезпечує інформаційні потреби користувачів шляхом використання електронної доставки документів та віртуальної довідки.
 
2.15. Здійснює диференційоване бібліотечно-бібліографічне та інформаційне обслуговування користувачів на абонементі, у читальному залі, аудіо, відео, комп’ютерних залах, міжбібліотечному абонементі (МБА).
 
2.16. Здійснює довідково-інформаційне і бібліотечно-бібліографічне обслуговування читачів БІЦ, використовуючи всі форми і методи колективного та індивідуального обслуговування, зокрема, інформування в режимі вибіркового розповсюдження інформації (ВРІ) про нові надходження літератури, підготовку бібліографічних видань (інформаційних та рекомендаційних бібліографічних списків, бібліографічних покажчиків); організацію виставок нових надходжень та тематичних виставок літератури до педагогічних нарад, семінарів, знаменних дат у галузі освіти і культури, днів інформації; проведення бібліографічних оглядів літератури з актуальних питань.
 
2.17. Включає у процес інформаційно-бібліотечного обслуговування елементи навчального характеру (індивідуальні та групові консультації, тренінги практичні поради, показ технологічних аспектів роботи з медіаінформацією).
 
2.18. Вивчає інформаційні потреби користувачів та ступінь їх задоволення.
 
2.19. Веде культурно-просвітницьку діяльність. Організовує медіа презентації, колективні перегляди аудіовізуальних документів тощо з широким використанням медіа ресурсів БІЦ.
 
2.20. Створює відповідні умови для індивідуальної роботи вчителів (перегляд, оцінювання, добирання засобів навчання, необхідних для застосування на уроках або в позакласній роботі, а також для групової підготовки педагогами інтегрованих уроків та створення особистих засобів творчої діяльності).
 
2.21. Підтримує діяльність педагогічних працівників у галузі створення медіапродуктів (фото-відеозаписів, електронних документів, баз даних, Web-сторінок тощо).
 
2.22. Сприяє проведенню уроків, факультативів з формування інформаційної культури, надає інформаційну та методичну допомогу, консультує школярів, є базою для проведення практичних занять.
 
2.23. Бере участь в організації проектної діяльності вчителів і учнів (здійснює пошук інформації про міжнародні, всеукраїнські, регіональні, обласні проекти, забезпечує розміщення інформації в Інтернет. Створює умови доступу учасників навчально виховного процесу для участі в електронних конференціях, нарадах тощо.
 
2.24. Удосконалює традиційні та опановує новітні бібліотечні технології. Розширює асортимент бібліотечно-інформаційних послуг.
 
2.25. Веде власну веб-сторінку на веб-сайті ЗНЗ.
 
2.26. Взаємодіє з ДНПБ України імені В.О. Сухомлинського, іншими бібліотеками та інформаційними центрами з метою обміну інформацією й накопичення власного банку педагогічної інформації.
 
ІІІ. Управління, структура, штати БІЦ
 
3.1. Загальне керівництво і контроль за діяльністю БІЦ здійснює керівник ЗНЗ.
 
3.2. Організацію роботи БІЦ здійснює завідувач, який призначається керівником ЗНЗ, є членом педагогічного колективу і входить до складу педагогічної ради ЗНЗ.
 
3.3. Завідувач БІЦ повинен мати спеціальну бібліотечну освіту, стаж роботи за фахом не менше 3-х років, володіти комп’ютерною грамотністю.
 
3.4. Завідувач БІЦ несе відповідальність за організацію та результати діяльності БІЦ відповідно до функціональних обов’язків, передбачених кваліфікаційними вимогами, трудовим договором та Статутом ЗНЗ.
 
3.5. Завідувач БІЦ розробляє та подає на затвердження керівнику ЗНЗ:
 
- положення про БІЦ;
- правила користування БІЦ, які визначають порядок доступу до інформаційних ресурсів БІЦ, перелік основних та додаткових (платних послуг) та умови їх надання;
- структуру і штатний розпис БІЦ;
- посадові інструкції співробітників;
- плани роботи БІЦ (перспективні та річні);
- технологічну документацію;
 
3.6. Для забезпечення діяльності БІЦ щодо упровадження інформаційних технологій до штатного розпису вводяться посади інженера-програміста, медіаспеціаліста, оператора ПК.
 
3.7. Посадові обов’язки працівників БІЦ визначаються посадовими інструкціями.
 
3.8. Посадові оклади працівників БІЦ встановлюються відповідно до чинного законодавства.
 
3.9. Трудові відносини працівників БІЦ регулюються трудовим законодавством України та колективним договором навчального закладу.
 
3.10. Режим роботи БІЦ встановлює керівник навчального закладу відповідно до внутрішнього трудового розпорядку з урахуванням змінності навчання.
 
3.11. Один раз на місяць у БІЦ встановлюється санітарний день (у цей день користувачі не обслуговуються).
 
3.12. Один раз на місяць для працівників БІЦ встановлюється методичний день.
 
3.13. Щоденно дві години робочого часу виділяються на виконання внутрішньої роботи.
 
3.14. Для надання допомоги БІЦ та зміцнення його зв’язків з громадськістю створюється «Рада БІЦ». До складу Ради входять працівники БІЦ, представники педагогічного колективу, учні та їхні батьки.
 
IV. Матеріально-технічне забезпечення БІЦ
 
4.1. БІЦ має бути обладнаний:
 
- сучасною комп’ютерною технікою (персональними комп’ютерами з відповідним ліцензійованим системним і прикладним забезпеченням для створення текстових, графічних, аудіо, відео матеріалів, а також антивірусними, антиспамовими та іншим захисними програмами);
- телекомунікаційним обладнанням для виходу в Інтернет та використання електронної пошти;
- автоматизованою бібліотечно-інформаційною системою (АБІС);
- аудіоапаратурою для прослуховування аудіозаписів; відеоапаратурою (широкоформатним телевізійним приймачем, відеопроектором, DVD-програвачем, цифровим фотоапаратом, відеокамерою); оргтехнічними засобами (копіром (ксероксом), сканером, монохромним або кольоровим принтером);
 
4.2. Комп’ютери БІЦ повинні бути об’єднані в локальну мережу Інтранет, яка має становити окремий домен або робочу групу в загальній комп’ютерній мережі навчального закладу.
 
V. Права й обов’язки БІЦ
 
5.1. Права БІЦ відповідають правам будь-якого зі структурних підрозділів навчального закладу і мають бути зафіксовані у Статуті навчального закладу.
 
5.2. Працівники БІЦ мають право:
 
- знайомитись з планами навчально-виховного процесу ЗНЗ;
- визначати джерела комплектування інформаційних ресурсів;
- встановлювати відповідно до правил користування БІЦ та за погодженням з керівництвом навчального закладу розміри компенсації за збитки, спричинені користувачами;
- вносити пропозиції щодо компенсаційних заходів, пов’язаних зі шкідливими умовами праці (бібліотечний пил, перевищення нормативів роботи за комп’ютером тощо);
- надавати пропозиції керівництву навчального закладу щодо преміювання та нагород працівників БІЦ;
- мати щорічну відпустку 24 календарних дні за відпрацьований рік відповідно до Закону України «Про відпустки» та додаткову щорічну відпустку (до семи календарних днів) відповідно до колективного договору між працівниками та керівництвом навчального закладу ;
- підвищувати свій професійний рівень на курсах, конференціях, семінарах, практикумах тощо;
- проходити атестацію.
 
5.4. Працівники БІЦ забов’язані:
 
- забезпечити вільний доступ користувачів до інформаційних ресурсів БІЦ;
- забезпечити наукову організацію фондів БІЦ;
- формувати фонди БІЦ відповідно до інформаційних потреб учасників навчально-виховного процесу;
- удосконалювати інформаційно-бібліографічне та бібліотечне обслуговування користувачів;
- забезпечити захист електронних ресурсів від несанкціонованого доступу до комп’ютерів і комп’ютерної мережі;
- забезпечити належне розміщення, збереження, систематизацію та використання документів на різних носіях інформації;
- забезпечити режим роботи БІЦ відповідно до потреб користувачів і режиму роботи навчального закладу;
- звітувати про свою діяльність.
[1] Концепція інформатизації мережі бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів України затверджена Постановою Президії Академії педагогічних наук України від 26.01.2006 року №1/6-7).
 
[2] «Тимчасові примірні положення на основні процеси бібліотечної роботи» затверджені Міністерством культури і туризму України наказ № 496 від 19.07.2005.
 
[3] Положення про мережу освітянських бібліотек Міністерства освіти і науки України та Академії педагогічних наук України від 30.05.2003 р. № 334/31


Источник: http://www.library.edu-ua.net
Категория: Моделі бібліотек | Добавил: admin (08.01.2008)
Просмотров: 4585 | Рейтинг: 4.0/2 |
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Реєстрація | Вхід ]
Меню сайту
Категории каталога
Морально-етичне виховання [1]
Робота з фондом підручників [1]
Досвід роботи бібліотек [4]
Планування роботи бібліотеки [6]
Моделі бібліотек [5]
Організаційна культура бібліотеки [9]
Документи Асамблеї країн СНД [1]
З історіїї бібліотечної справи [1]
Форма входу
Пошук
Наші друзі

 
 
 
 
Каталог@Mail.ru - каталог ресурсов интернет Отрок.ua - Православный журнал для молодёжи  
Статистика
Опитування
Чи може інформація із Internet замінити користування бібліотеками?
Всього відповідей: 705
Міні-чат
Copyright MyCorp © 2024