МОДЕРНІЗАЦІЯ ЗМІСТУ ДІЯЛЬНОСТІ БІБЛІОТЕКИ, ЯК ЗАСІБ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТВОРЧОГО ЗРОСТАННЯ ОСОБИСТОСТІ
Досвід роботи бібліотеки Славутицького ліцею
Н.А.Свириденко
Завідуюча бібліотекою ліцею,
“провідний бібліотекар”
Настав юношу при начале пути его:
он не уклонится от него, когда и состарится.
Библия, книга притчей Соломоновых
Вже давно стало зрозумілим, що найбільших успіхів у будь-якій сфері діяльності досягають ті держави, котрі мають високий інтелектуальний та творчий потенціал нації. Відомо, також, що майбутнє людської цивілізації залежить виключно від реалізації обдарованості людей.
Саме тому одним із основних завдань системи національної освіти суверенної України є формування творчо активної, всебічно розвиненої особистості. Потреба суспільства в активній творчій особистості, покликаній стати спадкоємницею і творцем української та світових культур, особистості, спроможній адаптуватися у насиченому інформацією світі, викликала неохідність створення мережі ліцеїв, гімназій, коледжів та інших альтернативних навчальних закладів, головною метою яких стала розробка таких педагогічних технологій, які б сприяли інтенсивному розвиткові творчих здібностей учнів.
Місію закладу нового типу сьогодні реалізує Славутицький ліцей, який за чотири з половиною роки свого існування перетворився у справжній науково-дослідний центр апробації нового змісту навчання, педагогічних технологій, глибокого осмислення інноваційних процесів, стимулювання творчо обдарованої особистості.
Реалізація ключової мети закладу нового типу, можлива лише за умови гарантованого і повноцінного інформаційного забезпечення.
Інформаційною системою закладу була і є бібліотека, як його структурний підрозділ. Проте сьогодні бібліотека, у сприйнятті її нинішнього статусу, не може повною мірою виконувати покладені на неї функції, а відтак має стрімко розвиватися, щоб іти попереду тих інноваційних процесів, які характеризують модернізацію освіти.
На наше глибоке переконання, реалізувати це непросте завдання можна шляхом цілеспрямованої, аналітико-прогностичної, проектної діяльності. Отож першим кроком до модернізації бібліотеки ліцею стала розробка програми її розвитку, мета якої забезпечення реалізації основних завдань бібліотеки:
· формування інформаційного ресурсу з метою гарантованого доступу до інформації як на традиційних так і на нетрадиційних носіях, як локальних так і віддалених джерел інформації;
· інформаційно-бібліографічна підтримка навчальної, творчо-пізнавальної, самоосвітньої, дозвіллєвої діяльності учнів ліцею;
· інформаційно-консультативний супровід професійного зростання педагогічного колективу, спрямованого на підвищення ефективності навчально-виховного процесу;
· інформаційна підтримка пошукової, науково-дослідницької діяльності учнів ліцею, науково-педагогічних досліджень педагогів (МАН, науково-методична проблема школи, сприяння розробці авторських програм та посібників тощо);
· формування навичок незалежного користувача, інформаційної компетентності особистості.
Реалізації завдань, які стоять перед бібліотекою підпорядкований процес планування. Глибоко продуманий, змістовний, чіткий конкретний план роботи бібліотеки є тим документом, що визначає суть, стиль бібліотеки. У плані проголошується мета діяльності бібліотеки в поточному році, яка проектується на завдання, адже саме вони – спосіб досягнення мети. Далі визначаються напрямки роботи бібліотеки, які збігаються з розділами плану. У кожному з них наводяться конкретні заходи для вирішення певних завдань. Кожне завдання виводиться на контроль, що завершується наказом по закладу, або розглядом на педраді, обговоренням на нарадах при директорові тощо. План, складений за вищезазначеною технологією, є програмно-цільовим. Працюючи за таким планом досягається системність, що надає можливість досягнення інтегрального результату, який був передбачений метою.
Сьогодні план роботи є нормативною моделлю роботи бібліотеки. Він дає змогу продумати ідеологію і розвиток бібліотеки, врахувати її власні резерви, зробити прогнози. Планування роботи бібліотеки – це своєрідний пошук відповіді на чотири основні запитання:
1. Якою є сьогодні бібліотека, її сильні і слабкі сторони?
2. Якою хотілося б бачити бібліотеку в майбутньому?
3. Чи можна реалізувати поставлену мету і які можуть бути перешкоди?
4. Що необхідно зробити і в якій послідовності, аби досягнути мети?
Планування здійснене на основі статистичного аналізу кількісних та якісних показників, прогнозування впливу зовнішніх і внутрішніх обставин дозволяє змоделювати образи бажаного майбутнього стану бібліотеки та її результатів.
З метою забезпечення доступу користувачів до освітніх інформаційних ресурсів особливу увагу приділяємо повноцінному комплектуванню фонду джерелами інформації, необхідними для навчання і розвитку творчо обдарованої особистості.
Як спеціальний центр навчально-пізнавальної та науково-педагогічної інформації бібліотека ліцею пропонує до послуг користувачів 15650 одиниць обліку наявного фонду шкільних підручників, науково-педагогічної, психологічної, методичної літератури, видань з різних галузей знань, науково-популярної, довідкової та художньої літератури, друкованих видань міського методичного центру та викладачів ліцею, матеріалів передового педагогічного досвіду, реферативних та науково-дослідницьких робіт учнів. Бібліотека передплачує 66 назв періодичних загально-педагогічних, фахових, науково-популярних та суспільно-політичних видань.
Основний фонд бібліотеки поповнюється: за рахунок надходжень через централізоване забезпечення від Міністерства освіти і науки України, місцевого бюджету, доброчинних акцій, надходжень з обмінно-резервних фондів Державної науково-педагогічної бібліотеки України ім. В.О.Сухомлинського та Національної парламентської бібліотеки України.
Обмеження фінансування, дорожнеча періодичних видань призвела до незадовільного комплектування фондів бібліотек навчальних закладів. Відкинувши стереотипні підходи до комплектування, ми спільно з адміністрацією, Піклувальною радою, батьківською громадою почали шукати шляхи розширення фонду нетрадиційними методами, проводити доброчинні акції „Бібліотеці - періодичне видання”, „Вчителі - бібліотеці”, „Родина – бібліотеці”. Згідно з рішенням батьківської громади „Діти – наше майбутнє” почав створюватись „Золотий фонд” бібліотеки, ядро якого формують закуплені за батьківські кошти фундаментальні видання: монографії, класичні підручники, довідники, словники, енциклопедії (як на паперових так і електронних носіях). Тільки за січень місяць нинішнього року за кошти Піклувальної ради було закуплено літератури на дві тисячі п`ятсот гривень.
За три останні роки від благодійних акцій до бібліотеки надійшло 4158 примірників літератури, що складає 70% від загальної кількості надходжень.
Одним із додаткових джерел комплектування фонду є постійний відбір документів з обмінно-резервних фондів Національної парламентської бібліотеки України.
Фонд бібліотеки фактично більш ніж наполовину комплектується за рахунок позабюджетних коштів.
З метою забезпечення оперативного та ефективного документно-інформаційного та бібліотечно-бібліографічного обслуговування користувачів бібліотека спрямовує свою діяльність на формування системи бібліотечно-інформаційної підтримки навчально-виховного процесу.
Складовими даної системи є: комплектування фонду необхідними документами; вивчення інформаційних потреб користувачів; формування оптимальної структури довідково-пошукового апарату; довідково-бібліографічне обслуговування; бібліографічне інформування рекомендаційно-бібліографічне обслуговування; формування інформаційної культури користувачів.
З метою виявлення читацьких інтересів, інформаційних потреб користувачів та забезпечення максимального задоволення їх бібліотекою постійно проводимо соціологічні дослідження.
Вивчення інформаційних потреб учнів здійснюємо переважно на основі аналізу листків читацьких вимог та формулярів, анкетування, аналітичних методів, які дозволяють вивчити зміст навчально-пізнавальної діяльності учнів та освітньої діяльності педагогів.
На характер інформаційних потреб учнів впливає цілий ряд факторів, вирішальним із яких є удосконалення та наповнення новим змістом навчальних програм, що об’єктивно зумовлює необхідність звернення учнів до різних джерел.
Отож саме зміст навчальних програм, спрямування науково-дослідницької діяльності – це два нерозривні елементи, які безпосередньо впливають на інформаційні потреби учнів, а відтак є постійним об’єктом аналізу і вивчення бібліотеки, що в свою чергу визначає особливості комплектування бібліотеки та надання бібліотечних послуг.
Тісно співпрацюючи з колективом викладачів, вивчаємо поточні та постійнодіючі освітні інформаційні потреби, щоби максимально сприяти задоволенню їх інформаційних запитів.
Добре сформований та максимально наближений до потреб користувачів довідково-пошуковий апарат (ДПА) бібліотеки ліцею дозволяє здійснювати повноцінне довідково-бібліографічне та рекомендаційно-бібліографічне обслуговування, розвивати бібліографічне інформування в активному режимі.
Учні ліцею, використовуючи каталоги і картотеки, які їм пропонує бібліотека, вчаться самостійно здійснювати інформаційний пошук, працювати з різноманітними джерелами інформації.
Систематична картотека статей з освіти, педагогіки і психології, різноманітні тематичні картотеки з актуальних питань реформування освіти, функціонування закладів нового типу, електронні бази даних максимально розкривають зміст інформаційних ресурсів бібліотеки, допомагають повноцінно задовольняти педагогічних працівників, батьків.
В практиці роботи бібліотеки ліцею сформувалася чітка система інформування про поповнення фонду новими документами.
Картотека та бюлетень нових надходжень до бібліотеки, експрес-інформації, рекомендаційний список “До нового навчального року”, книжкові виставки, огляди, “Дні інформації”, тематичні підбірки, папки-досьє з актуальних питань - стали звичними для ліцеїстів та їх наставників.
На активне використання наявних інформаційних ресурсів спрямоване рекомендаційно-бібліографічне обслуговування, яке забезпечується підготовкою та використанням рекомендаційних посібників, як тих, що укладені спеціальними педагогічними бібліотеками різних рівнів, міським методичним центром, так і тих, що укладені на основі власних ресурсів. Традиційно такі посібники готуємо із актуальних проблем освіти і виховання, управлінської діяльності, до педагогічних рад, тематичних тижнів, декад, місячників, а також за темами замовленими методичними кафедрами тощо.
Серед пріоритетних напрямків діяльності бібліотеки ліцею - формування інформаційної культури користувачів.
З цією метою для учнів першого запроваджено курс „Основи інформаційної культури”. Викладач навчає ліцеїстів користуванню видами джерел інформації на будь-яких носіях, аналізу, пошуку, синтезу і оцінці інформації та створенню нової, ознайомлює з довідково-біблографічним апаратом, який забезпечує в бібліотеці полегшення пошуку інформації та її опрацювання. Бібліотекар, в свою чергу, – заохочує користувачів до самостійного пошуку інформації, надає відповідні консультації. Заняття проводяться на базі бібліотеки, що дає змогу закріпляти набуті навички та здійснювати самостійний пошук потрібної інформації у відкритих фондах бібліотеки.
Сьогодні бібліотека працює не в режимі очікування, а в режимі випередження, допомагає учителю „відкрити” учня ліцею засобами бібліотечної роботи, допомагає учителям у підвищенні їхньої майстерності, та ознайомленні з передовим досвідом, допомагає підлітку пізнати самого себе, закономірностей та розвитку власних сил, якостей, здібностей.
Ще один важливий крок, який реально досягнутий вже сьогодні, - це насичення бібліотеки технічними засобами: відеомагнітофоном, телевізором, комп`ютером,. музичним центром, ксероксом. Концетрація цієї техніки в бібліотеці дає змогу демонструвати користувачам різні види передачі навчальної, пізнавальної та соціальної інформації, крім того забезпечує умови для самостійного оволодіння нею, що в цілому відповідає генеральній функції бібліотеки - інформаційного забезпечення та інформаційного виховання творчо обдарованої особистості.
Чільне місце в реалізації даної функції займає використання мультимедійного проектору, який дає змогу проводити цікаві нетрадиційні уроки з використанням матеріалів з мультимедійних енциклопедій, фрагментів відеофільмів, що значно покращує сприйняття та засвоєння теми уроку ліцеїстами. Бібліотека ліцею не стоїть осторонь життя закладу. Вона перебуває у вирі всіх подій, завжди приходить на допомогу педагогічному колективу в проведенні різних заходів, інтегрованих уроків, уроків-диспутів.
Реалізуючи виховну, інлелектуально-розвивальну функцію, бібліотека ліцею тісно співпрацює із заступником директора з виховної роботи, кураторами груп, надаючи бібліотечно-інформаційну підтримку в організації виховних і позакласних заходів, якими насичене життя ліцею.
Традиційно в березні проводиться Місячник книжки – комплексний виховний захід, головним ініціатором якого є бібліотека ліцею, а навколо неї згуртовується бібліотечний актив учителів, учнів, батьків. Щороку розробляємо низку заходів із використанням традиційних і нетрадиційних форм поширення інформації серед користувачів: презентації тематичних книжкових виставок, бібліографічні огляди, конкурси читців-декламаторів, рольові, інтелектуальні ігри тощо.
Так, зокрема нинішнього березня, Місячник книжки проходив під загальним гаслом: ”Пам’ятаймо минуле заради майбутнього”, приурочений 60-річному ювілею Перемоги у Великій Вітчизняній війні, та спрямований на активізацію громадянської освіти і патріотичного виховання.
Бібліотека розгорнула книжково-ілюстративні експозиції „І оживе добра слава, славаУкраїни”, „Життя, що називалося війною”. На допомогу учням та викладачам ліцею бібліотекою підготовлений анотований бібліографічний покажчик „Україна у Великій Вітчизняній війні”, ліцеїсти старшого курсу провели бесіди з першокурсниками на тему „Дитинство, опалене війною”. Ліцеїстам другого курсу свій творчий доробок „Рух опору на Чернігівщині” представив член МАН Повар Антон.
Серед ліцеїстів гуманітарних груп були проведені: мовознавчий турнір „Кришталь моєї мови дорогої”, інтелектуальна гра „Перші дванадцять балів”та брейн-ринг „Кобзар у моєму серці”. З метою залучення до світу прекрасного для ліцеїстів четвертого курсу відбулися”: зустріч з романсом „Гори, гори моя зірко” та вінок французького шансону „Якщо ти сумуєш”.
Спільно з педагогічним колективом, батьками бібліотека бере активну участь у Всеукраїнській акції „Живи, книго!”, яка спрямована на посилення, в першу чергу, ролі книги у навчально-виховному процесі, формування навичок роботи з джерелами навчальної інформації, виховання бережливого ставлення до навчальної літератури, відповідальності за правильне, бережливе її використання. Вже традиційно в рамках місячника книжки проводимо Тиждень шкільного підручника, в ході якого активізується робота з навчальним фондом: проводимо бібліотечно-консультативні заняття щодо роботи з джерелами навчальної інформації, члени бібліотечного активу проводять рейди-перевірки навчальної літератури, куратори спільно з бібліотекарем на виховних годинах проводять бесіди з питань гігієни книги, особливостей роботи з підручником тощо.
Проблеми шкільних підручників є предметом розгляду на батьківських конференціях, зборах, засіданнях кафедр. Грунтовна підготовка педагогічної ради “Підручник: проблеми, пошуки, знахідки” стала результатом ефективної її роботи та прийняття виважених і доцільних рішень.
Навчання у ліцеї потребує значного напруження інтелектуальних, фізичних, психічних сил як учнів так і викладачів. Затишне, комфортне приміщення бібліотеки ліцею є тим куточком, де можна відпочити, впорядкувати думки, спостерігаючи за мешканцями підводного царства акваріуму, милуючись фітодизайном, прислухаючись до тихої розмови муз.
Окреслений досвід роботи бібліотеки закладу – лише частка того задуманого, до чого будемо наближатися завдяки спільним зусиллям всієї ліцейської родини - інформаційного центру підтримки творчого зростання талановитого педагога і обдарованого учня.
Источник: http://www.sasl.at.ua |