Система інформаційної підтримки освітньої діяльності
Л.А.Колосай
методист методичного центру
відділу освіти м.Славутича
Педагогічні інновації, оновлення і модернізація освіти потребують ґрунтовного інформаційно-методичного та інформаційно-бібліографічного супроводу. Модернізація змісту освіти вимагає перебудови усіх її складових компонентів, серед яких бібліотека займає особливе місце.
Розвиток інформаційної інфраструктури є одним із пріоритетних напрямків програми соціально-економічного розвитку нашого міста. Досвід формування системи інформаційної підтримки розвитку системи освіти міста під час обласного семінару завідуючих методичними кабінетами, який проходив у
квітні 2004 року, визнано кращим у Київській області.
В нинішніх складних соціально-економічних умовах доступ педагога до інформаційних ресурсів досить обмежений. Саме тому особливо важлива роль у функціонуванні педагогічної освіти відводиться освітянським бібліотекам, які покликані надати науково-інформаційну підтримку освітній та самоосвітній діяльності педагогів, забезпечити доступ до інформаційних ресурсів освітянської галузі.
Надаючи особливого значення бібліотекам навчальних закладів, зосереджуючи особливу увагу на модернізації змісту їх діяльності, підготовці бібліотекаря до роботи в умовах постійного оновлення освіти, міський відділ освіти постійно працює над формуванням оптимальної моделі інформаційно-бібліотечного супроводу навчально-виховної та методичної роботи навчальних закладів міста, зокрема через створення єдиного інформаційно-освітнього простору, як об’єктивно необхідної умови гарантованого доступу до якісної освіти.
Проблема створення єдиного регіонального інформаційно-освітнього простору актуалізована сучасною соціально-економічною ситуацією в місті, появою нових інформаційних і освітніх структур, зокрема, загальноміського Бібліотечно-інформаційного центру та Центру інформаційних технологій.
Метою створення єдиного інформаційного простору є
· якнайповніше сприяння засобами бібліотечно-інформаційної діяльності реалізації державної політики в галузі культури та освіти;
· здійснення регіональної культурно-освітньої політики на міжвідомчій основі;
· забезпечення гарантованого та якісного інформаційного супроводу розвитку освітньої системи міста Славутича;
· формування (на основі вітчизняних, регіональних і місцевих першоджерел) галузевого ресурсу освітянської галузі;
· всебічне задоволення інформаційних потреб педагогів та учнів старшої школи, пов’язаних з навчальною, науково-дослідницькою, самоосвітньою та дозвільною діяльністю;
· формування бібліотечно-бібліографічної та інформаційної культури користувачів;
За ініціативою міського методичного центру розроблено систему спільної взаємодії із новоствореними структурами, засади якої унормовано Договором про спільні дії.
Ресурсною базою освітньої системи міста є освітянські бібліотеки, а саме:
· бібліотеки загальноосвітніх шкіл, бібліотека ліцею, бібліотека Центру професійного розвитку
· бібліотека міського методичного центру
Не зважаючи на непрості умови функціонування, освітянські бібліотеки міста мають досить високий рейтинг серед бібліотек області:
· бібліотека ЗОШ № 4 за результатами Всеукраїнського огляду-конкурсу шкільних бібліотек у 2003/2004 н.р. визнана однією з кращих в Україні;
· за результатами діяльності бібліотек у минулому навчальному році рейтингову таблицю очолила бібліотека ліцею;
· бібліотека міського методичного центру стала переможцем обласного огляду-конкурсу бібліотек районних (міських) методичних кабінетів відділів освіти.
Засобом поступового переходу від стабільного функціонування до розвитку бібліотек є порівняно високий кадровий потенціал бібліотечних працівників, їх готовність до постійного фахового зростання. Всі бібліотеки мають окремі приміщення, обладнані відповідними бібліотечними меблями.
Ресурсна база бібліотек складається з двох структурних одиниць: основного фонду (галузевої та художньої літератури) та фонду навчальної літератури. Загалом фонди бібліотек навчальних закладів складають понад 167 тис одиниць, в тому числі 86 тис 495 прим. підручників та навчальних посібників (що складає 52%).
Поповнення ресурсної бази здійснюється за рахунок надходжень через централізоване забезпечення від Міністерства освіти і науки України, за рахунок надходжень від міського відділу освіти та за рахунок доброчинних акцій.
Шкільна навчальна література фінансується державою і надходить бо бібліотек централізовано відповідно до реальних контингентів учнів.
Поповнення основних фондів бібліотек закладів освіти методичною, художньою, науково-популярною та довідковою літературою здійснюється, в основному (35%), на благодійних засадах через обмінно-резервні фонди Національної парламентської бібліотеки України та Державної науково-педагогічної бібліотеки України ім. В.О.Сухомлинського, за сприяння шкільних фондів батьківських громад та частково за кошти, виділені з місцевого бюджету, на які придбано літератури, що становить 10% ( друкування методичних матеріалів та передплата періодичних видань). 12% нової літератури надійшло централізовано за рахунок державного бюджету.
Своєрідним інформаційно-методичним і координуючим центром інформаційних ресурсів освітянської сфери міста є бібліотека міського методичного центру. Створена одночасно із заснуванням міського відділу освіти і методичного кабінету в 1988 році, бібліотека знаходиться в постійному пошуку шляхів модернізації змісту своєї діяльності, спрямованої на забезпечення освітніх запитів та інформаційних потреб педагогів.
Бібліотека є обов'язковим структурним підрозділом методичного центру, а тому всі стратегічні освітні завдання, які належить вирішувати методичній службі, трансформуються в завдання та діяльність бібліотеки.
Як спеціальний центр науково-педагогічної інформації бібліотека методичного центру пропонує до послуг користувачів понад 6 тис одиниць наявного фонду навчальної, науково-педагогічної, психологічної, методичної літератури, видань з різних галузей знань, друкованої продукції методичного центру та неопублікованих матеріалів передового педагогічного досвіду.
Бібліотека передплачує 98 назв періодичних загально-педагогічних та фахових видань України та Росії. Систематична картотека статей з освіти, педагогіки і психології, різноманітні тематичні картотеки з актуальних питань реформування освіти максимально розкривають зміст інформаційних ресурсів бібліотеки, допомагають повноцінно задовольняти потреби навчальних закладів, педагогічних працівників, методистів, працівників відділу освіти як індивідуально так і через груповий абонемент. Для задоволення постійно зростаючих потреб користувачів фонд бібліотеки укомплектовано спеціальною педагогічною літературою, зокрема, збірниками законодавчих, інструктивно-розпорядчих, статистичних матеріалів як всеукраїнського, регіонального так і місцевого значення, науковою, та науково-методичною, довідковою, галузевою, художньою літературою, періодичними виданнями, навчальними програмами, підручниками та навчальними посібниками, матеріалами передового педагогічного досвіду . Задовольняти освітні потреби педагогічних працівників допомагає і вихід до мережі Інтернет.
Однак постійно виникає проблема з використанням лімітованого часу, та недосконалістю наявного комп’ютерного обладнання.
Добре сформований та максимально наближений до потреб користувачів довідково-пошуковий апарат (ДПА) бібліотеки дозволяє здійснювати повноцінне довідково-бібліографічне та рекомендаційно-бібліографічне обслуговування, розвивати бібліографічне інформування в активному режимі.
Постійне опрацювання законодавчих, концептуальних та інструктивно-методичних документів в галузі освіти визначає тематику та спрямування випереджального бібліографічного інформування педагогів, яке включає індивідуальні, групові та масові форми роботи.
Пріоритетними для індивідуального інформування є працівники відділу освіти, методичного центру, керівники навчальних закладів, завідуючі бібліотеками, керівники методичних об’єднань, творчих груп тощо.
Групове інформування здійснювалося опосередковано через індивідуальних абонентів, а саме: керівників ММО, творчих груп тощо. Завдання бібліотеки полягає у тому, щоб підготувати їх до роботи з групою: навчити працювати з різноманітними джерелами інформації, критично її оцінювати, відбирати літературу, готувати перегляди, критико-бібліографічні огляди публікацій періодичної преси, укладати рекомендаційні списки літератури до семінарів-практикумів, іншими словами, забезпечувати інформаційно-бібліографічний супровід кожного методичного заходу, передбаченого планом роботи методичного центру і, зокрема, методичного об’єднання.
Картотека та бюлетень нових надходжень до бібліотеки, рекомендаційний список “До нового навчального року”, “Зведений покажчик періодичних видань, передплачених закладами освіти на _ півріччя 200_ року”, книжкові виставки, “Дні інформації”, папки-досьє з актуальних питань виконують функцію масового інформування.
Відповідно до положень Національної доктрини розвитку освіти України, Державної програми “Вчитель”, Законів України “Про освіту”, “Про загальну середню освіту”, “Про бібліотеки та бібліотечну справу”, згідно з “Положенням про районний (міський) методичний кабінет”, “Положенням про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу”, ”Положенням про мережу освітянських бібліотек” та Рекомендаціями Міністерства освіти і науки України щодо організації і проведення методичної роботи з педагогічними кадрами в системі післядипломної педагогічної освіти методичне забезпечення післядипломної освіти бібліотечних працівників навчальних закладів покладено на методичний центр міського відділу освіти, зокрема через діяльність методиста з бібліотечно-бібліографічної освіти. Засобом поступового переходу від стабільного функціонування до розвитку бібліотек є порівняно високий кадровий потенціал бібліотечних працівників, їх готовність до постійного фахового зростання.
Кадровий потенціал бібліотечних працівників навчальних закладів складають 14 бібліотекарів, із яких 10 відповідають посаді “провідного бібліотекаря”, 1 - “бібліотекар ІІ категорії”, 3 - “бібліотекарі”.
Суть досвіду методичного центру полягає в системному підході до вдосконалення бібліотечного обслуговування, що забезпечує єдність мети і завдань, змісту, форм і методів, умов організації методичної роботи. Характерним також є те, що методичний супровід бібліотечного процесу здійснюється у єдиному комплексі всього методичного забезпечення навчально-виховного процесу.
Метою методичного супроводу є:
· діагностика рівня професійно-бібліотечної культури та вивчення потреб щодо її удосконалення;
· безперервна освіта та стимулювання бібліотечних працівників до самоосвітньої діяльності в післядипломному навчанні, професійного зростання, підготовки до роботи в інноваційному режимі через активізацію творчого пошуку ефективних технологій, форм та засобів бібліотечної роботи;
· розвиток науково-методичної основи як бази для практичної діяльності;
· сприяння підвищенню рівня організації та ефективності функціонування бібліотек.
Зважаючи на це, головними завданнями методичного центру є:
· модернізація змісту діяльності бібліотеки, розумна переорієнтація напрацьованих форм і методів бібліотечної роботи на розв’язання центральних завдань реформування освіти.
· формування цілісної системи роботи з книгою та іншими джерелами інформації на різних носіях, осмислення ролі бібліотеки педагогічною громадськістю та учнями як духовної та матеріальної бази навчання і виховання, інформаційної підсистеми забезпечення освітньої діяльності, мобілізація виховного впливу інформаційних ресурсів на формування громадянина, високоосвіченої людини, здатної активно жити і навчатися впродовж усього життя; ·
піднесення престижу бібліотечного працівника, підготовка до усвідомлення ним його нової ролі в суспільстві, освіті та школі.
Визначаючи зміст та пріоритетні напрямки своєї діяльності, методичний центр здійснює постійний моніторинг стану бібліотечного обслуговування як фронтально так і окремих напрямків діяльності. На основі розроблених критеріїв визначення рівня професійної компетентності проводимо діагностику. Результати детального аналізу результатів моніторингу та діагностики професійних якостей працівників допомагають побудувати роботу конкретніше, наблизити її до реальних потреб і запитів бібліотекарів, здійснювати індивідуальний підхід, надавати адресну допомогу.
У структурі методичної роботи з бібліотекарями застосовуються індивідуальні, групові та масові форми роботи. Успіх реалізації мети та головних завдань методичної роботи залежить від грамотного, науково обгрунтованого планування.
До процесу планування підходимо досить серйозно. Щоб максимально наблизити зміст методичної роботи до потреб і запитів бібліотечних працівників, щороку аналізуємо результативність, проводимо опитування, анкетування, діагностування умінь та навичок.
Плануючи роботу, щороку виділяємо провідні ідеї, проблеми, які найважче вирішуються в практичній діяльності.
Реалізації планових завдань методичного супроводу бібліотечної роботи підпорядковується робота міського методичного об’єднання бібліотекарів навчальних закладів, зокрема через організацію
семінарів-практикумів:
“Платні бібліотечні послуги у бібліотеці навчального закладу: можливості та технологія впровадження”; “Бібліотека навчального закладу в системі роботи з обдарованими учнями”;
“Самоосвіта – важливий аспект творчої діяльності бібліотекаря”;
“Формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя в учнів засобами бібліотечної роботи”; “Краєзнавча робота бібліотек навчальних закладів як складова громадянського виховання школярів” та ін.
Стало доброю традицією актуальні проблеми навчально-виховного процесу вирішувати на спільних організаційно-методичних заходах бібліотекарів та інших категорій педагогічних працівників та керівних кадрів.
Проведено низку семінарів-практикумів з вчителями-предметниками, вчителями початкової школи, заступниками директорів з виховної та навчально-виховної роботи, наприклад:
“Формування та використання фонду навчальної літератури: традиційні та інноваційні підходи”; “Бібліотека навчального закладу в системі безперервної освіти педагогічних кадрів”;
“Вчитель-предметник – керівник читанням учнів”;
“Формування системи роботи з книжкою в початковій школі” тощо.
Прийняті в результаті роботи названих семінарів детальні рекомендації направляються в заклади освіти для практичного використання в роботі.
Одним із завдань методичної роботи на сучасному етапі є активізація творчих здібностей працівника. Творчий характер закладений у самій суті бібліотечної професії. До творчості бібліотекаря спонукає і сьогоднішня ситуація в освіті, ситуація реформування і постійних змін. Один із таких підходів, апробований, цікавий, творчий, - це інтерактивне навчання. Щоб вирішити питання підготовки до роботи в нових умовах бібліотекаря, який би творчо впроваджував ідеї, методичний кабінет постійно шукає сучасні форми і методи роботи, прагне залучити працівників до активної діяльності. Для цього використовуються як традиційні, так і нетрадиційні форми роботи.
Перевагу надаємо проблемно-дискусійним формам та методам поширення знань, які створюють умови для розвитку ініціативи, творчості, самовдосконалення, таким як:
психологічний тренінг:
“Імідж та мистецтво самопрезентації” (спільно з Кризовим відділенням Соціально-психологічного центру); “Професійна компетентність бібліотекаря як запорука ефективного функціонування шкільної бібліотеки”
організаційно-діяльнісна гра:
“Довідково-пошуковий апарат бібліотеки - основа інформаційно-бібліографічної діяльності”.
робота майстер-класу:
“Аналітико-прогностичні уміння в системі професійної компетентності бібліотекаря освітнього закладу”.
Робота семінарів – практикумів, дискусій за круглим столом, психолого-педагогічного практикуму, засідання творчої лабораторії, організаційно-діяльнісні ігри допомагають бібліотекарям не лише познайомитися з досвідом інших, а й знайти найефективніші форми вдосконалення професійної майстерності.
Дискусія щодо подолання невідповідності між зростаючими інформаційними потребами педагогів та рівнем їх задоволення в умовах сучасної бібліотеки надихнула учасників семінару-практикуму “Бібліотека навчального закладу – центр пізнавальної та науково-педагогічної інформації” на плідну роботу в творчих групах за проектною технологією щодо створення та захисту проектів “Інформаційний центр школи”. Результат проектної діяльності – створення на базі методичного кабінету та читальної зали бібліотеки ЗОШ № 4 Центру доступу до науково-педагогічної інформації. Зосередження в одному місці методичної літератури, фахових періодичних видань, матеріалів передового педагогічного досвіду максимально наближує інформаційний освітянський ресурс до потреб педагогів, а компетентна консультативна діяльність бібліотекаря сприяє його ефективному використанню.
З метою підтримки фахового вдосконалення молодих та малодосвідчених бібліотекарів за пропозицією міського методичного об’єднання бібліотечних працівників навчальних закладів у нинішньому навчальному році почала функціонувати Школа майстерності бібліотечних працівників.
Програма роботи Школи вибудовується на діагностичній основі й пропонує розв’язання проблемних питань всіх аспектів діяльності бібліотеки навчального закладу різними формами керованої самоосвітньої діяльності.
Річний план діяльності Школи включає чотири засідання, зміст яких відображає:
· теоретичні аспекти
· нормативно-правове забезпечення
· бібліотечну практику(через демонстрацію власного досвіду)
· тренувальні вправи
· підсумкове тестування
Заняття у Школі проводяться у різних формах, на розсуд бібліотекаря, який його готує, зокрема таких як: теоретичний семінар, практикум-самодіагностика, організаційно-діяльнісна гра, аналітично-інформаційний колоквіум, проектування, стажування тощо.
Закінчуються заняття в Школі літньою сесією, під час якої слухачі Школи складають залік за завданнями згідно тем, які розглядалися на заняттях протягом року. Кожне заняття готується і проводиться досвідченим бібліотекарем під керівництвом методиста з бібліотечно-бібліографічної освіти ММЦ. До проведення занять у Школі можуть залучатися працівники бібліотечних установ інших систем і відомств. Облік відвідування занять та результати заліку заносяться до Книжки слухача Школи майстерності бібліотечного працівника
З метою об’єктивної оцінки професійної кваліфікації і ділових якостей бібліотечних працівників, впорядкування проведення їх атестації на відповідність займаній посаді, для практичного застосування в управлінській діяльності навчальних закладів та відділу освіти було розроблено та затверджено в установленому порядку Положення про атестацію бібліотечних працівників навчальних закладів. Даний документ був схвалений науково-методичною радою Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів. Для реалізації вимог Положення про атестацію розроблені орієнтовні завдання для кваліфікаційних випробувань бібліотекарів, які атестуються.
Минулого навчального року проведено атестацію шести бібліотечних працівників навчальних закладів, цього року – атестувалися ще чотири бібліотекарі. Презентуючи свої напрацювання на міській та обласній педагогічній виставці, бібліотекарі навчальних закладів не зупиняються на досягнутому, знаходяться в постійному пошуку шляхів удосконалення своєї діяльності, активно долучаються до питань модернізації навчально-виховного процесу, займають вагоме місце в системі освіти міста.
Источник: http://www.sasl.at.ua |