Вівторок, 26.11.2024, 14:13
Вітаємо на сайті САШБ! Гость | RSS

Славутицька асоціація шкільних бібліотекарів

Методична скарбничка бібліотечного фахівця

Головна » Статьи » Актуальні проблеми бібліотек » Інформаційна культура

Формування інформаційної культури учнів загальноосвітніх навчальних закладів
АПН України. ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського
  
Формування інформаційної культури учнів загальноосвітніх навчальних закладів
Науково-методичні рекомендації
 
Формування інформаційної культури учнів загальноосвітніх навчальних закладів: Наук.-метод. рек. / АПН України. ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського; Упоряд. А.І. Рубан; Наук. консультант Я.О. Чепуренко; Наук. ред.: П.І. Рогова, В.І. Лутовинова; Рецензент Є.А. Медведєва; Літ. ред. Л.І. Стельмах; Відп. за вип. І.І. Хемчян.– К., 2005
 
Висвітлено теоретико-методичні основи формування інформаційної культури учнів, визначено роль та місце бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів у цьому процесі, сформульовано основні, найважливіші принципи побудови програми занять курсу „Основи інформаційної культури” для учнів 1-11 (12) класів, запропоновано структуру і зміст курсу.
Науково-методичні рекомендації розраховані на бібліотекарів загальноосвітніх навчальних закладів, а також інших фахівців, які забезпечують інформаційну підготовку учнів.
 
Зміст
 
Передмова....................................................................................................................................
 
Частина 1. Науково-практичні підходи до проблем інформаційної культури ..............
 
1.1.Інформація як складова сучасного інформаційного суспільства...........................
 
1.2.Інформатизація освіти в контексті інформатизації суспільства............................
 
1.3. Формування інформаційної культури особистості:
теоретичні засади і практична реалізація.........................................................................................
 
Частина 2. Інформаційна культура в контексті нової парадигми освіти:
методика навчання і зміст курсу............................................................................................
 
2.1. Роль і місце шкільної бібліотеки у формуванні інформаційної культури
учнів різних вікових категорій........................................................................
 
2.2. Методика навчання основ інформаційної культури особистості в
бібліотеках загальноосвітніх навчальних закладів........................................................
 
2.2.1. Технологічні операції процесу підготовки і проведення заняття
з інформаційної культури..............................................................
 
2.3. Структура і зміст курсу „Основи інформаційної культури”..................................
 
2.3.1. Розділ 1. Інформаційні ресурси суспільства ...................................
 
Рекомендаційний бібліографічний список до розділу 1..................
 
2.3.2 Розділ 2. Інформаційний пошук .........................................................
 
Рекомендаційний бібліографічний список до розділу 2..................
 
2.3.3. Розділ 3. Аналітико-синтетичне опрацювання
джерел інформації .....................................................................................................
 
Рекомендаційний бібліографічний список до розділу 3..................
 
2.3.4. Розділ 4. Підготовка та оформлення результатів самостійної
роботи учнів під час навчальної і науково-пізнавальної діяльності.......
 
Рекомендаційний бібліографічний список до розділу 4..................
 
2.3.5. Розділ 5. Нові інформаційні технології в процесі формування
інформаційної культури..........................................................
 
Рекомендаційний бібліографічний список до розділу 5...................
 
Частина 3. Термінологічний словник до курсу „Основи інформаційної культури”.......
 
Список використаних джерел під час підготовки
термінологічного словника.........................................................................................................
 
Список використаної літератури без урахування джерел для
термінологічного словника.........................................................................................................
 
Передмова
 
Як зазначено в „Концепції загальної середньої освіти (12-річна школа)”, освіта ХХІ ст. – це освіта для людини. Її стрижень – розвиваюча, культуротворча домінанта, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем, прагне змінити на краще своє життя і життя своєї країни.
 
Усвідомлення на початку 70-х рр. ХХ ст. кризи освіти в цілому світі зумовило постановку питання про зміну її парадигми та моделі. Важливою складовою нової парадигми освіти є ідея неперервного навчання, що охоплює усі форми, типи та рівні навчальної діяльності.
 
Реалізація ідеї неперервного навчання спрямована на подолання головної суперечності сучасної системи освіти – суперечності між стрімкими темпами збільшення обсягів інформації у світі та обмеженими можливостями їх засвоєння людиною. Ця суперечність спонукає навчальні заклади, а водночас і бібліотеки, формувати в учнів та студентів уміння вчитися, знаходити інформацію, критично її оцінювати і творчо використовувати, тобто формувати в них інформаційну культуру.
 
Тривалий час у бібліотеках загальноосвітніх навчальних закладів проводили заняття з популяризації бібліотечно-бібліографічних знань за програмами, затвердженими Міністерством освіти УРСР (Міністерством народної освіти УРСР, Міністерством освіти України).
 
На сучасному етапі інтерес до бібліотечних занять дістав новий поштовх. Від бібліотек уже чекають, щоб вони навчали дітей інформаційної культури на нових принципах, сучасних методичних засадах.
 
Однією з умов організації інформаційної освіти є впровадження Міністерством освіти і науки України в навчальні плани освітніх закладів усіх типів обов’язкової спеціальної навчальної дисципліни „Основи інформаційної культури”, покликаної сформувати в учнів цілісну систему знань і вмінь для інформаційного самозабезпечення. Крім того, необхідно організувати професійну підготовку кадрів, як учителів, так і бібліотекарів, спроможних кваліфіковано проводити заняття з курсу „Основи інформаційної культури” з різними категоріями учнів і студентів. Тільки спеціальна підготовка, що передбачає професійну компетентність, знання особливостей вікової психології і методики викладання даного курсу, можуть дати позитивний результат при його впровадженні як в навчальні заклади, так і в бібліотеки. Перший крок на цьому шляху вже зроблено. У 2003 р. у Національному педагогічному університеті імені М. П. Драгоманова з ініціативи директора ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського, канд. іст. наук П. І. Рогової та за підтримки ректора університету, академіка АПН України В. П. Андрущенка розпочато підготовку за спеціальністю „педагог-бібліотекар”, в Уманському ДПУ за аналогічною спеціальністю студенти навчаються вже п’ятий рік. Є надія, що цей досвід пошириться в інших вищих навчальних закладах України.
 
Нині ж значна кількість бібліотекарів шкіл, розуміючи важливість виховання особистості, спроможної успішно адаптуватися до умов неперервного оновлення знань, але маючи лише епізодичні публікації в спеціальній пресі і майже без методичного керівництва, намагається самостійно розробляти курси основ інформаційної культури.
 
ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського як галузевий науково-дослідний, науково-інформаційний, науково-методичний і координаційний центр мережі освітянських бібліотек України, втілюючи інноваційні підходи у розвиток інформаційної культури учнів, студентів, викладачів, з метою підвищення якості інформаційної підготовки учнів 1-11(12) кл. розробила науково-методичні рекомендації „Формування інформаційної культури учнів загальноосвітніх навчальних закладів”.
 
Мета даних науково-методичних рекомендацій – ознайомити бібліотекарів загальноосвітніх навчальних закладів з теоретичними основами формування інформаційної культури особистості, визначити найважливіші принципи, на яких повинна будуватися програма занять курсу „Основи інформаційної культури” з учнями 1-11(12) класів та допомогти бібліотекарям в опрацюванні тематики й організації навчального процесу.
 
Завданням посібника є:
 
· розкриття проблем становлення й розвитку інформаційної культури в сучасному інформаційному суспільстві;
· подання існуючої терміносистеми з інформаційної культури;
· аналіз науково-практичних підходів до розв’язання проблем інформаційної підготовки дітей, підлітків, юнацтва;
· визначення ролі та місця бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів у формуванні інформаційної культури учнів;
· формулювання головної мети та завдань курсу „Основи інформаційної культури”;
· розроблення структури та змісту курсу „Основи інформаційної культури” для учнів 1-11(12) класів загальноосвітніх навчальних закладів;
· характеристика головних технологічних операцій процесу підготовки і проведення заняття з основ інформаційної культури.
 
Науково-методичні рекомендації складаються з трьох частин.
 
У першій частині „Науково-практичні підходи до проблем інформаційної культури” розкриваються теоретичні основи формування інформаційної культури особистості. Матеріал, викладений у ній, крім того, що має суто пізнавальний характер, може бути використаний бібліотекарем під час підготовки до занять курсу „Основи інформаційної культури”.
 
У другій частині „Інформаційна культура в контексті нової парадигми освіти: методика навчання і зміст курсу” викладено програму діяльності з формування інформаційної культури особистості в бібліотеках загальноосвітніх навчальних закладів, подано теми п’яти основних розділів курсу „Основи інформаційної культури”, висвітлено зміст кожної теми, рекомендовано форми проведення занять, запропоновано рекомендаційні бібліографічні списки для проведення занять з інформаційної культури з різними віковими категоріями учнів.
 
У третій частині подано термінологічний словник до курсу „Основи інформаційної культури”, який містить дефініції з бібліотечної справи, інформаційної діяльності та освіти, що є в тексті науково-методичних рекомендацій. Науково-методичні рекомендації розраховані на бібліотекарів загальноосвітніх навчальних закладів, а також інших фахівців, які забезпечують інформаційну підготовку учнів.
 
 


Источник: http://www.library.edu-ua.net/bul/inf_metod_.htm
Категория: Інформаційна культура | Добавил: admin (07.01.2008)
Просмотров: 4928 | Рейтинг: 3.3/3 |
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Реєстрація | Вхід ]
Меню сайту
Категории каталога
Інформатизація бібліотек [8]
Інформаційна культура [11]
Забезпечення інформаційних потреб [4]
Імідж [3]
Документи ІФЛА [9]
Форма входу
Пошук
Наші друзі

 
 
 
 
Каталог@Mail.ru - каталог ресурсов интернет Отрок.ua - Православный журнал для молодёжи  
Статистика
Опитування
Чи може інформація із Internet замінити користування бібліотеками?
Всього відповідей: 705
Міні-чат
Copyright MyCorp © 2024