Інформаційне забезпечення потреб ліцеїстів бібліотекою Славутицького ліцею
(За матеріалами соціологічного дослідження,
проведеного завідуючою бібліотекою Н.А.Свириденко)
З метою створення умов для реалізації здібностей обдарованої молоді, розвитку інтелектуального і творчого потенціалу України більше чотирьох років тому в місті Славутич створено навчальний заклад нового типу – ліцей, який забезпечує гуманітарну, математичну, природничу спрямованість навчання, яка передбачає поглиблене вивчення української та кількох іноземних мов (англійської, німецької), української та зарубіжної літератур, математики, фізики, хімії, біології, права.
Інтенсифікація навчання у цьому закладі поставила на порядок денний питання про інформаційне забезпечення потреб ліцеїстів.
Це є актуальним для наших ліцеїстів, адже їм необхідно самовизначитись та обрати свій життєвий шлях. У цьому для особистих інтересів ліцеїстів характерним є те, що чим більше дізнаються вони про предмет, який їх зацікавив, тим більшою стає їх потреба в отриманні нової інформації.
З метою вивчення об`єктивного стану інформаційного забезпечення ліцеїстів було проведено соціологічне дослідження „Забезпечення інформаційних потреб ліцеїстів бібліотекою Славутицького ліцею”. Для проведення дослідження була розроблена анкета з колом питань (додаток1), зміст яких відобразив завдання дослідження та не викликав труднощів в опитуваних читачів.
За мету поставлено вивчення об`єктивного стану інформаційного забезпечення ліцеїстів. Збір інформації проводили за методом роздаткового анкетування. Цей вид опитування найнадійніший, він гарантує добросовістне заповнення анкет, забезпечуючи повну анонімність та дає змогу за короткий час зібрати первинну інформацію.
До соціологічного дослідження було залучено 159 дітей 14-16 років. У ході аналізу анкет загальний склад читачів за віковими групами розділився так: 53 ліцеїсти – віком 14 років; 51 ліцеїст – віком 15 років; 55 ліцеїстів - віком 16 років (діаграма 1) . Ліцеїстам було запропоновано дати відповіді на ряд запитань.
Так на запитання „Якими бібліотеками Ви користуєтесь і як часто Ви їх відвідуєте?” 75% відповіли, що користуються власною бібліотекою. Проте, як показало соціологічне дослідження, в ліцеїстів спостерігається значний інтерес і до бібліотеки ліцею. Серед опитаних 69% при виникненні потреби у певній інформації користуються в першу чергу фондами бібліотеки ліцею, 17% - Загальноміським бібліотечно-інформаційним Центром, 11% - Бібліотечно-інформаційним Центром для дітей та юнацтва, до бібліотеки центру вищої освіти звертаються 3% опитуваних (діаграма 2).
Стосовно мети відвідання бібліотеки 89% ліцеїстів відповіли, що це написання наукової роботи, потреба у певній книзі, часопису; 75% ліцеїстів приходять, щоб підготуватись до уроків, мати змогу користуватись словниками, довідниками, енциклопедіями, навчальною літературою якої не мають вдома; 79% - бажаючи переглянути нові надходження та дізнатись прo наявність потрібної книги, матеріалу. Відвідують бібліотеку, щоб більше знати, бути поінформованим, 76% респодентів; уточнити дані про автора, назву джерела публікації - 82%; підібрати літературу за темою, дізнатись як правильно скласти список літератури, користуватись довідково-бібліографічним апаратом – 81,3%.
Звертаються до бібліотеки, прагнучи ознайомитись з періодичними виданнями, з допомогою бібліотекаря знайти цікаву книжку 78,2% опитуваних, поспілкуватись, взяти художню літературу бажають 74,3% ліцеїстів (діаграма 3).
У той же час дослідження виявило в цілому невисокий рівень інформаційного забезпечення потреб ліцеїстів у бібліотеці ліцею: 54,3% респодентів відповіли, що знаходять літературу за темою, 26,7% зовсім її не знаходять і лише 19% завжди знаходять літературу за темою (діаграма 4 ).
Діапозон і сталість потреб в інформації залежать від того, яка частина інформаційного потоку відома старшокласникам. На першому місці серед джерел інформації, доступних їм у бібліотеці, ліцеїсти називали довідники - 26,4%, довідково-бібліографічним апаратом бібліотеки користуються 22,2% ліцеїстів.
Більшість опитуваних 78,2% при відвідуванні бібліотеки для виконання навчальних завдань, задоволення своїх інформаційних потреб одразу звертаються до бібліотекаря і тільки до нього, а не шукають спочатку літературу в каталогах, 15,4% при виборі книги, матеріалу користуються порадами ровесників, друзів, знайомих.
Бібліографічні покажчики та можливості користування ними відмічають лише 6,4% опитуваних (діаграма 5). Розглядаючи зміст інформаційних потреб ліцеїстів, слід зазначити, що найбільшим попитом користується історична література (38%), далі йдуть видання з питань права, освіти, культури (29%), з соціології, психології, філософії (24%), етики та естетики (18%). Досить значний інтерес виявляють ліцеїсти до літератури іноземними мовами (34%).
В ході дослідження зафіксовано попит читачів на видання з конкретних природничих і точних наук, що відповідає напрямкам навчання у ліцеї – економічних (33%), фізико-математичних (29%), біологічних (24%).
Цікавить ліцеїстів краєзнавча література ( 31%), література з питань мистецтва (28%), що теж обумовлено викладанням в першу чергу спецкурсів „Київщинознавство”, „Художня культура”а також інтерес до історії, культури, традицій свого краю.
Значно меншим є інтерес до літератури з питань релігії, медицини(9%) (діаграма 6).
Результати опитування засвідчили необхідність більш повного та якісного комплектування бібліотеки Славутицького ліцею. Це підтверджують і відповіді на запитання „Звідки Ви берете необхідну для навчання інформацію?” Так, 87% ліцестів відповіли, що, користуються конспектами уроків, лекцій, 33,3% - роблять ксерокопії потрібних документів, використовуючи поради друзів, знайомих, вчителів: 22% опитаних відповіли. що їм вистачає матеріалу з підручника, і лише 18% зазначили, що всі необхідну інформацію можна знайти у бібліотеці ліцею (діаграма 7).
Аналіз соціологічного дослідження передбачає розробку і впровадження у практику роботи бібліотеки системи забезпечення інформаційних потреб ліцеїстів. Дослідження дає наукове уявлення про структуру інформаційних потреб ліцеїстів та про роль бібліотеки у забезпечені цих потреб.
Список використаної літератури
1. Бабич В.С. Роль бібліотеки в інформатизації суспільства і підвищенні інформаційної культури // Бібл. Планета.-1998.-№1.-С.17-20
2. Бібліотека. Інформація. Суспільство: Зб. Наук. пр. За матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф., м. Київ, 1998., 20-22 жовт. /Укр. бібл. асоц., Нац. парлам. б-ка України.-К.,1998.-283с.
3. Дудіна Н.Г. Інформаційна робота шкільного бібліотекаря // Шкіл. Світ.-2001.-№21.-С.-8
4. Ольшанська Л.К. Майбутнє шкільної бібліотеки // Шкіл. Світ.-2001.-№18.-С.5
5. Хімчук О. Інформаційний центр, а не допоміжна структура: Майбутнє шкіл. б-к // Освіта України.-1999.-29 верес. –С.15 6. Шкільні біліотечні технології. // Джерело педагогічної майстерності: Наук. метод. Бюлетень Харк. облас. ін-ту удоскон. вчителів.- Х., 1999.- Вип. 4.- С.121-123
Додаток 1
Анкета з виявлення забезпечення інформаційних потреб ліцеїстів
1. Вкажіть, будь-ласка, Ваш вік.
2. Якими бібліотеками Ви користуєтесь?
3. Вкажіть, будь-ласка, мету Вашого відвідування бібліотеки.
4. Чи задовольняє Ваші інформаційні потреби бібліотека?
5. Вкажіть джерела інформації доступні Вам у бібліотеці.
6. За якою літературою Ви найчастіше звертаєтесь до бібліотеки?
7. Звідки Ви берете для навчання необхідну інформацію?
Дякуємо за співробітництво!
Источник: http://www.sasl.at.ua |